Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Traktamente i AB

Startat av Kiki, augusti 31, 2010, 09:10:05 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

nu har jag en fråga hur traktamente behandlas i Aktiebolag.
2 olika scenarier:

1: En tjänstresa äger rum utomlands
Anledning: Kundbesök-skapa kundrelation-marknasföring m.m
Körning sker med företagsbil där alla kostnader betalas av företaget
Övernattning och frukost betalas av företaget
Andra utgifter mat ect. står vi själva för

Har vi då rätt att utbetala till oss själva traktamente i form av heldag samt logi? Minus avdrag för frukost?

2: Arbete är förlagt långt borta från verksamheten och kräver övernattning.
Även här betalas bilen av företaget samt övernattning och frukost ingår i övernattningspris.
Hur ser det ut här? Kan vi ta ut skattefria traktamente minus frukost?

Måste jag i så fall lägga till något i lönespecifikation?

Hur skulle det se ut om företaget hade köpt en husvagn, där vi som personal övernatta i under arbetsveckan?

Jag är tacksam för er hjälp.. :-*

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej,

i både fall 1 och 2 är det möjligt att betala ut skattefritt traktamente. Använd en reseräkning för varje tjänsteresa och gör avdrag för frukosten (i enlighet med gällande schablonvärden) från det skattefria traktamentet. Utbetalningen av traktamente kan göras via löneutbetalningen och då sker bokföringen av traktamentet i samband med det att lönekörningen bokförs.

Bokföring av traktamente
Traktamente vid löneregistrering

Om ert företag köper en husvagn som används för övernattning vid tjänsteresor så räknas det här som att företaget har betalt för övernattningen och därför är det då inte möjligt att betala ut skattefritt nattraktamente.

Kiki

Hej,
tack för svaret.

Jag bara undrar vad det bokföringsmässigt är för skillnad mellan löner, traktamente m.m. på delägare, tjänstmän och företagsledare.

Jag som delägare i AB är ju när jag jobbar för företaget en anställd. Då bokförs mina traktamente som anställd inte som delägare, eller hur?
??? ???

Tack,
Kiki

TimFaste

Traktamenten, bilersättningar och liknande är inte att betrakta som lön. Du får ersättning för utlägg, fördyrade levnadskostnader etc. som du drabbats av p.g.a. uppdrag för företagets räkning. Skatteverket kan ha en lite annorlunda syn på saken om du t.ex. tar ut 30 kr per mil i bilersättning. Då tycker de - men inte övriga externa iakttagare av bolaget - att beloppet som överstiger 18:50 ska räknas som lön, men det är liksom en annan sak.

Därför brukar man endast skilja på skattefria respektive skattepliktiga ersättningar, men man gör ingen uppdelning på ägare/företagsledning och övriga anställda. Samma regler gäller för båda grupperna.

Med löner förhåller det sig så här. I årsredovisningen ska bl.a. lön till företagsledningen särredovisas bland tilläggsupplysningarna. För att enkelt få fram den uppgiften har vi i BAS en praxis att bokföra företagsledningens löner på egna konton. Att du ingår i företagsledningen betyder inte att du inte skulle vara anställd. Du är anställd i egenskap av företagsledare. Andra är anställda som tjänstemän och åter andra som tillhörande den fackliga definitionen arbetare.

Alla äro vi arbetsbin! Eller är jag kanske en drönare?  8)