Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

inkråmsaffär

Startat av Kiki, augusti 21, 2010, 09:00:56 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

Då vi kommer att avsluta vårt HB. och har registrerat ett AB kommer jag att ha en tid hos vår revisor där allt ska fixas. AB kommer att ta över vårt lager och anläggningstillgångar. Nu sa han att det blir en så kallad inkråmsaffär, och det vet jag inte riktigt vad det betyder.

Nu vill jag gärna att avskrivningarna fram till augusti görs under Handelbolaget, fram till augusti kommer räkenskapsåret att vara. AB ska gäller från 01.september. Hur blir det. Jag vill gärna veta lite mer om det innan jag träffa min revisor.. :P

Tack!
Kiki

TimFaste

Citera... det blir en så kallad inkråmsaffär ...

CiteraWikipedia: "Inkråm förkommer vanligtvis som term i samband med att en firma till en annan överlåter hela eller delar av verksamheten utan att därmed överlåta firmans samtliga aktier (aktiebolag) eller andelar (handelsbolag)."

I ert fall; ni säljer inte era andelar i handelsbolaget så att köparen (aktiebolaget) fortsätter att bokföra verksamheten i handelsbolagets bokföring; köparen (aktiebolaget) tar över en verksamhet, anläggningstillgångar och varulager och kommer att ha sin egen bokföring medan ni får ta hand om handelsbolagets bokföring som vanligt.

Angående avskrivningar av inventarier:

Vi säger att ni gör avskrivningarna i handelsbolaget t.o.m. den 31 augusti. För en viss inventarie kan det se ut så här: Anskaffningsvärde 50 000; Ackumulerade avskrivningar t.o.m. den 31 augusti 30 000. Om nu för enkelhets skull aktiebolaget tar över tillgångarna till bokfört värde kommer du att göra följande bokföring i handelsbolaget:

Kredit 1220 Inventarier: 50 000
Debet 1229 Ack avskr inventarier: 30 000
Debet 16xx Fordran: 20 000

I det övertagande aktiebolaget är det inte vanligt att man tar över tidigare ackumulerade anskaffningsvärden och ackumulerade avskrivningar (det vore faktiskt ett fel eftersom tidigare affärshändelser inte inträffat i aktiebolaget utan i handelsbolaget), utan man bokför nettot:

Debet 1220 Inventarier: 20 000
Kredit 28xx Skuld: 20 000

Därifrån börjar man att göra avskrivningar.


Kiki

Tack! Då vet jag lite vad revisorn kommer att prata om... ::)

Trevlig helg,
Kiki