Överföring från Norskt enkeltmansföretak

Startat av sofiamagdalena, februari 15, 2010, 08:54:59 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

sofiamagdalena

Hejsan.
Jag har under en tid nu försökt få information från det norska och svenska skatteverket ang. ett litet problem jag har utan något vidare resultat. Därför vänder jag mig nu hit.
Jag har just nu en enskildfirma i Norge som är i avveklingsfasen och en nystartad enskildfirma i Sverige.
Firman i Norge har under 2009 inte haft några inntekter men det har den Svenska.
De senaste två åren har jag gjort privat insättningar i set norska företaget för att köpa maskiner som andvänds i företaget.
Nu vill jag överföra dessa till det svenska företaget.
De maskiner jag köpt uppgår till et värde av ca 35 000.- nok.
En av maskinerna har köpts i Sverige och aldrig blivit flyttad till Norge.
Helst vill jag få dessa ting överförda på det svenska företaget och sedan kunna ta ut de pengar jag investerat i det norska företaget.
Jag är lite grön på det här med bokföring så jag vet inte riktigt om det går och hur det skulle gå.
Min tanke var att det svenska företaget kunde köpa maskinerna av det norska företaget och så kunde jag bara ta ut pengarna det handlar om.
Men enligt skatteverket kan en enskildfirma inte köpa produkter av en enskildfirma som ägs av samma person. Detta förstår jag för det skulle ju kunna bli en massa lurigt om man fick göra det.
Men om jag inte kan överföra pengar till det norska företaget i så kan jag ju inte ta ut de som privat uttag i det norska företaget och eftersom att jag inte satt in dessa pengar i det svenska företaget så måste jag väl skatta på pengarna om jag tar ut dem i det svenska där jag gjort vinst? eller?
och hur gör jag för att skriva över maskinerna till det svenska företaget?

// Sofia

Fredrik Stigsson

Citat från: sofiamagdalena skrivet februari 15, 2010, 08:54:59 AM
Men om jag inte kan överföra pengar till det norska företaget i så kan jag ju inte ta ut de som privat uttag i det norska företaget och eftersom att jag inte satt in dessa pengar i det svenska företaget så måste jag väl skatta på pengarna om jag tar ut dem i det svenska där jag gjort vinst? eller?
och hur gör jag för att skriva över maskinerna till det svenska företaget?

1. När det gäller egna uttag av kontanter och egna insättningar av kontanter i en enskild näringsverksamhet så föranleder dessa transaktioner inga skattekonsekvenser eftersom dessa transaktioner inte påverkar resultaträkningen. I en enskild näringsverksamhet beskattas den enskilda näringsidkaren för den skattemässiga vinsten under ett inkomstår.

2. En överföring av maskiner från den norska enskilda firman till den svenska enskilda firman bokförs som en försäljning i den norska enskilda firman och som en anläggningstillgång i den svenska enskilda firman. Det du måste ta reda på innan du gör den här transaktionen är dock vilka skatteregler som finns i Norge när det gäller uttagsbeskattning vid uttag av tillgångar från en norsk enskild firma.

Om en enskild näringsidkare i Sverige har köpt in en maskin till sin enskilda firma, gjort avdrag för ingående moms och även bokfört avskrivningar så sker uttagsbeskattning i det fallet att den enskilda näringsidkaren överför tillgången till sig själv. Uttagsbeskattning i det här fallet innebär att en försäljning till marknadsvärde bokförs i den enskilda firman och att utgående moms redovisas på anskaffningsvärdet för maskinen.

Ett alternativ för dig (utan att jag har någon kännedom om norska skatteregler) är att du justerar bort den ingående moms som du har gjort avdrag för i det norska företaget och justerar bort de avskrivningar som har gjorts i den norska firman och sedan överför maskinen från den norska firman till den svenska firman till det ursprungliga anskaffningsvärdet. En sådan här transaktion innebär att tillgången aldrig tillhört den norska firman utan att maskinen går in i den svenska firman från början.

sofiamagdalena

Hej och tack för svar. När jag talade med skatteverket så sa de att två företag ägt av samma privatperson inte kan köpa "saker" av varandra.
Maskinen köptes under 2009 och har inte avskrivits alls och inte momsats för.
Saken är den att det norska företaget intehar haft några inkomster tillskillnad frön det svenska. Vi har däremot satt in pengar i det norska.

Reglerna i sverige och norge verkar vara väldigt lika.
Kan jag alltså när jag avslutar företaget här i norge bara skriva över maskinen på mig som privatperson, eller ja är det så att man kan det i sverige?
Borde den inte momsas för på något vis? Jag antar att skatteverket vill hindra folk att köpa saker momsfritt till privat bruk.
Skulle jag sedan kunna sälja maskinen till det svenska företaget för det pris det norska köpt den för?

Om jag gör som du skriver i det sissta stycket. Hur tar jag då ut mina privata investeringar? Jag har ju inte gjort någon insättning i det svenska företaget. Blir inte de pengar som jag då tar ut att se ut som en vinst som måste beskattas? Medans de i det norska företaget inte blir det då vi gjort en investering där.

Fredrik Stigsson

#3
Hej!
Du bokför ett eget uttag i den norska enskilda firman och en egen insättning i den svenska enskilda firman. När du bokför uttaget i den norska firman så skall (om svenska skatteregler tillämpas) uttaget värderas till marknadsvärde och utgående moms redovisas på anskaffningsvärdet (om avdrag för ingående moms har gjorts). När det gäller maskiner och andra anläggningstillgångar till skillnad från varor som omsätts i den dagliga verksamheten så kan marknadsvärdet approximeras av det redovisade värdet.

I ditt exempel så har du köpt in en maskin för 35 000 NOK och inte gjort något avdrag för ingående moms och då behöver du inte redovisa någon utgående moms. I den norska firman har det inte heller gjorts några avskrivningar för maskinerna.

Du kan bokföra det egna uttaget i den norska firman enligt nedan ...
2013 Eget uttag; Debet; 35 000 NOK
1211 Maskiner; Kredit; 35 000 NOK

... och egen insättning i den svenska firman när växelkursen är 1,2 SEK per NOK enligt nedan.
2018 Egen insättning; Kredit; 42 000 SEK
1211 Maskiner; Debet; 42 000 SEK

Mer om uttagsbeskattning