F-skatt på skattekontot stämmer inte med kontot i bokföringen

Startat av Em86, februari 13, 2010, 10:18:38 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Em86

Jag undrar hur jag ska bokföra min F-skatt. Alltså jag har fått en summa jag skulle betala under 2009 och i balansrapporten på konto 2012 har jag inte fått in hela den summan. Jag har inte betalat in all skatt då det ibland blivit ett överskott på skattekontot när jag ska få moms tillbaka. Ska jag göra nåt med kontot 2012 nu inför bokslutet? Lägga till den summa som saknas eller?

TimFaste

I en enskild näringsverksamhet fungerar konto 2012 bara som ett motkonto mot utbetalningar som görs till det egna skattekontot och en motbokning mot redovisad moms samt arbetsgivaravgifter och källskatter för anställda.

Det känns som om det är viktigare för dig att titta på konto 2650 och eventuellt 1650 så att saldot på dessa konton är korrekt per bokslutsdatum. Övriga momskonton bör vara nollställda genom verkställda momsdeklarationer. Kontrollera också att "tömningarna" av ut- och ingående momskonton mot 2650 och 1650 stämmer med lämnade momsdeklarationer.

Sedan tycker jag att du kan glömma F-skatten och beloppet på 2012 eftersom skatten är en privat utgift.

Em86

Efter denna dag har jag kommit fram till det men denna fundering tog oxå tid...suck första gången jag ska göra bokslut och hänger inte med på återföringen jag ska göra av vissa konton.