Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra makulerad faktura?

Startat av todavy, maj 28, 2011, 01:29:26 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

todavy

Jag använder mig av kontantmetoden.

Fråga 1.
Ibland händer det att jag skriver ut en faktura men kunden hinner ångra sig innan jag ens hinner skicka produkten eller fakturan. Hittils har jag bara skrivit "makulerad" på fakturan och struntat i att bokföra den. Är det rätt?

Fråga 2.
Sen händer det att kunden aldrig hämtar ut ett paket (inklusive faktura) på Posten och det returneras till mig. Produkterna kan jag fortfarande använda. Hittils har jag skrivit "makulerad p.g.a. retur" på fakturan och struntat i att bokföra den. Är det rätt?

Fråga 3. Eller måste det alltid vara en kredit faktura tillsammans med varje makulerad faktura? Ska i så fall båda dessa bokföras trots att ingen leverans skett? Det känns i så fall lite onödigt arbete.

Fredrik Stigsson

Hej!

Citat från: todavy skrivet maj 28, 2011, 01:29:26 PM
Fråga 1.
Ibland händer det att jag skriver ut en faktura men kunden hinner ångra sig innan jag ens hinner skicka produkten eller fakturan. Hittils har jag bara skrivit "makulerad" på fakturan och struntat i att bokföra den. Är det rätt?
Japp, du behöver inte bokföra en makulerad faktura. Du måste däremot spara den då den utgör räkenskapsinformation.

Citat från: todavy skrivet maj 28, 2011, 01:29:26 PM
Fråga 2.
Sen händer det att kunden aldrig hämtar ut ett paket (inklusive faktura) på Posten och det returneras till mig. Produkterna kan jag fortfarande använda. Hittils har jag skrivit "makulerad p.g.a. retur" på fakturan och struntat i att bokföra den. Är det rätt?
Ett bättre sätt är att skapa en kreditfaktura som justerar den ursprungliga fakturan, du bokför då både faktura och kreditfaktura. Det här blir mest korrekt eftersom en faktura har skickats till kunden.

Citat från: todavy skrivet maj 28, 2011, 01:29:26 PM
Fråga 3. Eller måste det alltid vara en kredit faktura tillsammans med varje makulerad faktura? Ska i så fall båda dessa bokföras trots att ingen leverans skett? Det känns i så fall lite onödigt arbete.
Om du skall skapa en kreditfaktura för en faktura så skall du inte makulera fakturan, både faktura och kreditfaktura bokförs.