Jag har sålt en vara med fölust, använder vinstmarginal beskattning

Startat av antikfrun, mars 05, 2010, 11:17:10 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

antikfrun

Hej
jag säljer en del varor med vinstmarginalbeskattning men har nu sålt en vara med förlust. är det någon som vet hur jag ska bokföra det?
Ska jag använda 4028 och 4038 istället för 3028 och 3030 (omfördelningskonto och positiv vm konto) på något sätt?

Det jag sålde var ett porslinsfat som i vanliga fall kostar 399 kr, min inköpskostnad var 280 kr. Nu sålde jag den på rea istället till en stammis för 249 kr. kan någon hjälpa mig med konteringen?

antikfrun

Läste precis detta på skatterverket:
"Om du säljer en vara med förlust (inköpspriset är större än försäljningspriset) uppkommer ingen vinstmarginal. Försäljningen beskattas inte men du får inte heller räkna av förlusten mot vinst vid annan försäljning"

Betyder det att jag inte alls behöver bry mig om de där 4028 och 4038, istället bara sätta in 0 som positiv vm omfördelning, 0 på 3020 och 0 på utgående moms (sätter inte in dom men att principen är så)?

TimFaste

Det finns troligen rätt många modeller för bokföring av VMB-transaktioner för att få rätt information ur bokföringen till momsdeklarationen. Använda kontonummer bygger nog ofta på respektive programleverantörs förslag. Med denna utläggning vill jag bara säga att jag är inte riktigt säker på hur du bokför en försäljning med positiv vinstmarginal  :-[.

Skulle du kunna visa hur du gör i normalfallet? Då tror jag att vi kan lösa din fråga med större säkerhet. Förlåt min tröghet!

antikfrun

Jag bokför varuförsäljning på 3020 som jag kallar varuförsäljning VMB.
Sen tar jag försäljningspriset minus min inköpskostnad på 3028. Sen tar jag den summan *0,8 och för över på beskattningsunderlag vmb (3030) och *0,2 till utgående moms.

Jag bokförde min förlust genom att helt enkelt hoppa över kontona 3028,3038 och 2610. Tänkte att om man inte får kvitta förlusten mot andra varor och att en förlustaffär inte ger upphov till någon moms borde det vara det rätta? Jag förstår inte varför (om) man ska använda 4028 och 4030, det blir ju ingen ny kostnad bara för att jag säljer med förlust? Att jag förlorar på affären blir ju ändå tydligt vid bokslutet när jag redovisar kostanden för sålda varor?

TimFaste

Du har gjort helt rätt så långt jag kan se och din slutsats är också korrekt. Jag gjorde en liten skiss på hela konteringsflödet och då är det ju också enkelt att se vad som försvinner om det inte blir någon vinst.

(Här länkade jag från början in en bild, men det fungerade inte!!! :-( )

Försäljningstransaktion
Kredit 3020 Försäljn Brutto VMB: 1000
Debet 1930 Check: 1000

VMB-beräkning
Debet 3028 Omföring marginal VMB: 200
Kredit 3030 Nettomarginal VMB: 160
Kredit 2610 Utg merv-skatt: 40

Omföring varukostnad till VMB (om alla inköp av VMB direkt bokförs mot kontoklass 4)
Kredit 4028 Omf varukostn VMB: 800
Debet 4030 Varukostnad VMB: 800

Omföring varukostnad till VMB (om alla inköp av VMB direkt bokförs mot konto 1465)
Kredit 1465 Varulager VMB: 800
Debet 4030 Varukostnad VMB: 800

Notera alternativet där man bokför alla VMB-inköp direkt mot lagerkontot - kanske med tillägg av underkonto/kontospecifikation för att enkelt få ut en spec vid avstämning av lagret.