Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Första förhöjd avgift vid leasing

Startat av AnnikaT, juni 09, 2011, 08:55:41 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

AnnikaT

Har en fundering angående den första förhöjda avgiften vid leasing, och undrar nu om någon kan hjälpa mig på traven?

Jag är medveten om att man oftast använder kontona 1930, 2890(Övriga kortfristiga skulder) och diverse andra konton vilka är kopplade till momsen, tillgången och räntan. Vid betalning av leasingen varje månad bokför man så att det kvittas 2890 kontot.

Det jag undrar nu är; om jag inte använder 2890 vid betalning av leasing avgiften utan använder mig av kontot 5615(leasing av personbil) hur bokför man den första avgiften. Om man skulle göra så som i standarfallet men använda sig av 5615 så kommer man aldrig att nollställa 2890 vilket gör att det inte blir rätt.
Kan man använda sig av 5615 för att bokföra leasing avgiften varje månad, och hur handskas man då med den första förhöjda avgiften men även den slutliga betalningen(restvärdet)?

Jag hoppas att detta förklarar vad jag är ute efter och att någon snäll medmänniska kan förklara vad som är rätt i denna situationen.

Fredrik Stigsson

Hej!

Att du använder konto 5615 för att bokföra leasingavgiften är helt korrekt. Den första förhöjda leasingavgiften skall dock periodiseras, den skall så att säga kostnadsföras över flera perioder (exempelvis 3 år). En periodisering av den första förhöjda leasingavgiften görs för att korrekt avspegla periodens kostnader i resultaträkningen.