Hur görs med tilläggs delar-avskrivning

Startat av Kiki, januari 03, 2013, 07:09:10 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

nu har vi skaffat en anläggningstillgång under 2012 som även har tagits i bruk redan den 30.dec.
Vi vill skriva av tillgången under 5 år med början av år 2012.

Nu visade det sig att några få delar behöver bytas ut då dem var sönder och vid detta tillfälle ska en del andra delar köpas till.

Nu läste jag följande:
Delar av en anläggningstillgång som tillsammans utgör en anläggningstillgång ska skrivas av gemensamt om inte annat följer av andra eller tredje styckena. ...... Tillkommande utgifter avseende andra tillgångar än som anges i andra stycket utgör inte en separat avskrivningsenhet.

Då dem tillköpta delarna kommer att betalas och levereras först under 2013 hur löser jag det då med avskrivning om det ska skrivas av som en gemensam tillgång? Det gäller en byggnadsställning där det ju går att utvidga hela tiden.....

Tack på förhand..

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej!

Citat från: Kiki skrivet januari 03, 2013, 07:09:10 AM
Hej,

nu har vi skaffat en anläggningstillgång under 2012 som även har tagits i bruk redan den 30.dec.
Vi vill skriva av tillgången under 5 år med början av år 2012.

Nu visade det sig att några få delar behöver bytas ut då dem var sönder och vid detta tillfälle ska en del andra delar köpas till.

Nu läste jag följande:
Delar av en anläggningstillgång som tillsammans utgör en anläggningstillgång ska skrivas av gemensamt om inte annat följer av andra eller tredje styckena. ...... Tillkommande utgifter avseende andra tillgångar än som anges i andra stycket utgör inte en separat avskrivningsenhet.

Då dem tillköpta delarna kommer att betalas och levereras först under 2013 hur löser jag det då med avskrivning om det ska skrivas av som en gemensam tillgång? Det gäller en byggnadsställning där det ju går att utvidga hela tiden.....

Tack på förhand..

// 8)
Jag anser att du skall lägga till utgiften för ersatta delar och tillkommande delar som en ny post i anläggningsregistret, det ger bäst spårbarhet och ger en korrekt avskrivning i förhållande till när inköpet gjordes.

Kiki

#2
Hmm..alltså så ungefär?

Inköp + leverans 2012

Kostnad 45 000,-

Beräkna (eller väntar med beräkningen tills jag vet kostnaden till 100%), lägger till detta belopp till min anläggningsregister 2012.

Utgift uppstår först under 2013 men samma belopp bokförs som upplupen kostnad 2012?

Då får jag upp inventariet som avskrivningsunderlag 2012:
55 000,-

Blir:
Kostnad 2012:
55 000,-
Utgift 2012:
45 000,-

Kostnad 2013:
0,-
Utgift 2013:
10 000,-

Hänger jag med?  8)
Eller missuppfattar jag dig och du menar att jag endast borde skriva av det som fanns här 2012?

Ursäkta att jag fråga igen, vill ju bara ha det rätt gjort.

Tack

Fredrik Stigsson

Hej!

Eller missuppfattar jag dig och du menar att jag endast borde skriva av det som fanns här 2012?
Japp, jag menade att du bara skulle skriva av det som har köpts in år 2012 och tidigare under år 2012. Om man har ett anläggningsregister så är det smidigt att skriva av varje enskild tillgång från och med anskaffningsdatum.

Kiki