Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra pension - följdfråga

Startat av HP22, januari 08, 2009, 12:03:16 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

HP22

Hej!
Kom på en följdfråga till min pensionsfråga från tidigare inlägg.
Enligt svaret skulle jag bokföra pensionsinsättning enligt:

1930 Checkkonto; Kredit; 10 000
6641 Pensionsförsäkringspremier; Debet; 10 000
2941 Uppl. särsk löneskatt pens; Kredit; 2 426
6651 Särsk löneskatt pens; Debet; 2 426

Men, på min preliminära självdeklaration förra året hade jag fyllt i min sammanlagda pensioninsättning. Skattebeskedet jag då fick tillbaka, där det står en summa per månad att betala, borde ju inkludera alla variabler då även pensionen. Alltså när jag varje månad bokför min inbetalda skatt enligt nedan borde ju min "särskillda löneskatt för pensionen" också bli bokförd då den ingår i samma klumpsumma:

1940 Bankkonto; Kredit; xxx skatt
1630 Skattekonto; Debet; xxx skatt

Alltså: Varför skall jag då även bokföra mot "2941 Uppl. särsk löneskatt pens" och "6651 Särsk löneskatt pens" enligt ovan? Då blir väl denna skatt bokförd två gånger?

Mvh
/ Henrik
???

Fredrik Stigsson

Hej!
Din preliminära skatt är inte det samma som din verkliga skatt, den preliminära skatten betalas i förskott och baseras på en prognos över hur mycket skatt som skatteverket tror att du kommer att behöva betala under året.

Du bokför kostnaden för den särskilda löneskatten vid bokslutstillfället då du får avdrag för denna i näringsverksamheten, när denna skatt sedan dras från ditt skattekonto så bokför du bort den delen mot konto 2941.