Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Återköp av inventarier

Startat av Revisorsassistenten81, januari 27, 2011, 07:06:26 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Revisorsassistenten81

Jag undrar om det är tillåtet att sälja sina inventarier till sin kompis för till exempel 100 kr när de är fullt avskrivna, och senare köpa tillbaka dem för 100 000 kr och skriva av dem en gång till. Jag förstår att detta inte är helt lagligt, rimligtvis, men jag undrar var det står att man inte får göra så här. Man skulle ju faktiskt kunna tänka sig ett scenario där man säljer eller skänker bort en inventarie som är helt avskriven, för att några månader senare ångra sig när man inser att inventarien skulle kunna vara värdefull för företaget.

Tacksam för svar

Revisorsassistenten81

Stämmer det att detta är att beteckna som en så kallad skentransaktion, och vilken regel reglerar isåfall att detta är otillåtet?

Fredrik Stigsson

Hej,

du måste göra sådana transaktioner till marknadsvärde (annars hade man kunnat köpa en massa saker från sitt företag billigt och få avdrag för förlusten i företaget) enligt skattemässiga regler. En sådan transaktion som du beskriver kan förmodligen inte vara gjord till marknadsvärde då det verkar otroligt att inventarierna ökar i värde från 100 SEK till 100 000 SEK. En privatperson måste redovisa och betala skatt på vinster som överstiger 50 000 SEK under ett år vid försäljning av diverse lösöre.