Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Förmånsvärde av moped

Startat av Mr T, augusti 04, 2009, 06:45:19 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr T

Hej,

Skaffar nu en moppe till bolaget. Enligt alla konstens regler bör jag då ta upp detta som en skattepliktig förmån. Någon som vet hur man (på ett fördelaktigt sätt) kan räkna fram ett rimligt marknadsvärde av en sådan förmån?

//T

Fredrik Stigsson

Hej!
Om vi antar att mopeden har en ekonomisk livslängd om 10 år, att denna moped har ett anskaffningsvärde om 25 000 SEK inklusive moms och att du till 30 % använder den för privat bruk så hade ett rimligt förmånsvärde varit 750 SEK per år (25000*0,3/10) eller 62,5 SEK per månad (750/12) under 10 år.


Mr T

Tack! Är det alltså ok att justera värdet med hänsyn till hur stor del som moppen används privat?

//T

Fredrik Stigsson

Hej!
Ja, förmåner utgörs av privata levnadskostnader som betalas av ett företag, det vill säga när du nyttjar mopeden privat utan att betala ersättning för detta till företaget uppstår en förmån.

Mr T

So far so good...

Kollade dock lite på Skatteverkets sajt och hitta bland annat följande:

"De avskrivningar som redovisas som rörelsens kostnader i ett företags resultaträkning är de i ÅRL nämnda planenliga avskrivningarna som grundar sig på de specifika tillgångarnas avskrivningsbara belopp och deras nyttjandeperiod. Utöver de planenliga avskrivningarna kan ett företags resultaträkning också innehålla avskrivningar under rubriken bokslutsdispositioner. Dessa senare avskrivningar grundar sig på en kollektiv syn på inventarierna och har en skattemässig bakgrund. Den kostnad för värdeminskning som ska beaktas vid beräkning av beskattningsunderlaget för uttagsbeskattning är knuten till den enskilda tillgången och kan inte heller anses ha något samband med den avskrivning som är skattemässigt tillåten. Skatteverket anser därför att kostnaden för värdeminskning i beskattningsunderlaget utgörs av den planenliga avskrivning som ska redovisas som rörelsens kostnad i företagets resultaträkning. Det förutsätts härvid att tillgångens avskrivning fastställts enligt gällande lagstiftning och rekommendationer på redovisningsområdet."

Den aktuella moppen kostar 30tkr och jag behöver alltså skriva av den, gissningsvis vill min revisor (liksom jag) att vi skriver av den på fem år (precis som jag gör med andra inventarier). Om jag läser Skatteverkets uttalande ovan rätt så kan jag inte räkna på t.ex. en livslängd på tio år på moppen (vid förmånsberäkningen) om jag skriver av den på fem år i bolaget. Har jag tolkat det hela rätt? Om jag bara kan skriva av på fem år blir förmånsvärdet betydligt högre...



//T


Fredrik Stigsson

#5
Hej!
Det är inga problem att använda en annan beräkning för värdenedgång när förmånsvärdet beräknas jämfört med bokföringsmässig eller skattemässig värdeminskning. Den period du skall använda är egentligen den period då du väntas nyttja mopeden. När du uppskattar värdeminskningen så skall det dock vara den verkliga värdeminskningen, du kan inte själv bestämma avskrivningsperiod. När du beräknar förmånsvärdet för mopeden bör du dock också ta med kapitalkostnad och en uppskattning av reparationskostnader, servicekostnader och försäkringskostnader. Du kan använda statslåneräntan när du beräknar kapitalkostnaden och då den statslåneränta som gäller när du köper mopeden, exempelvis 30 000 * 3 % * 10 år = 9000 kan utgöra kapitalkostnaden för tioårsperioden motsvarande 900 per år.

Det utdrag som du redovisat i detta ämne handlar om uttagsbeskattning, med uttagsbeskattning menas att du skall skatta som om en verklig försäljning skett när du tar ut tillgångar från ditt företag. Om du exempelvis privat övertar mopeden från företaget utan att betala alls eller inte betala för hela det redovisade värdet så skall du ta upp det redovisade värdet som intäkt och redovisa utgående moms på detta värde. Det redovisade värdet skall beräknas som anskaffningsvärde minus planenliga avskrivningar, någon hänsyn till skattemässiga avskrivningar skall inte tas. Det är skillnad på planenliga avskrivningar och skattemässiga avskrivningar då en tillgång på bokföringsmässiga grunder planenligt kan skrivas av på 10 år medan den skattemässigt kan skrivas av på 5 år. Om du betalar lite för mopeden så behöver du inte ta upp hela det redovisade värdet till uttagsbeskattning utan endast mellanskillnaden, det belopp du betalar redovisas som intäkt och utgör underlag för utgående moms.

Exempel på förmånsberäkning av lånedator