Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Nybörjarfråga

Startat av velo, maj 26, 2011, 02:22:13 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

velo

Hej!

Jag har blivit kassör i en ideell förening och har nu en fråga eftersom jag är nybörjare på bokföring.

Min bror har köpt vykort och frimärken för sina egna pengar, för att skicka ut dessa till medlemmarna och uppmana om att betala medlemsavgiften. Detta kostar 350kr
När medlemsavgifter kommit in ska han få tillbaka sina pengar.

Hur bokför man dessa två affärshändelser?

Hälsningar Martin

bakombasistensbas

Hej, jag är också nybörjare. Jag ska prova att svara på din fråga så får någon mer avancerad rätta om det är lite tokigt (men det tror jag inte), ok?

Du behöver inte göra någonting förrän ni har fått in pengar. Nu förutsätter jag att medlemsavgifterna kommer in på ett bankkonto, då kan du göra såhär:

När det finns pengar på kontot behöver du flytta pengar ifrån ditt checkkonto till en kassa, alltså 350:- kredit 1930 och 350:- debet 1910.  Det innebär att du kan ta ut 350:- alt föra över dessa till din brors konto.

Sedan behöver du visa vad pengarna var till för, alltså bokföra själva vykorten och frimärkena, givetvis så behöver du kvittona. Portokostnaden debiteras på konto 6250, Vykorten debiteras förslagsvis på konto 4010  och momsen för båda på 2640. Summan 350;- krediteras på 1910. Klart!!