Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - 1111

#1
Hej!

Jag undrar hur jag skall bokföra ROT-arbeten när jag använder kontantmetoden. Jag har bokfört materialet+halva arbetskostnaden när kunden betalade (på 30-konto). Nu har jag fått utbetalningen från skatteverket, hur ska den bokföras?

Tack på förhand!
#2
Hej!

Vi har tyvärr fått en del inventarier stulna, och jag undrar nu hur detta skall bokföras? Försäkringen omfattade tyvärr inte inventarierna. De är idag bokförda på konto 1200.

Tack på förhand för svar!
#3
Hej!

Jag bokför idag min enskilda näringsverksamhet på papper, vilket tar lång tid, varför jag vill byta till att bokföra på datorn. Får man lov att gå från papper till dator när som helst under året, eller hur fungerar det? Något speciellt jag ska tänka på?

Bonusfråga: Vilket är det lättaste bokföringsprogrammet att komma igång med?

Tack på förhand!
#4
Hej!

Jag står i startgroparna för att göra min första försäljning till ett annat EU-land (i detta fallet Finland). Kunden är en privatperson, som betalar i förskott.

Hur skall detta bokföras? Jag antar att jag lägger på moms i vanlig ordning?

Stort tack för svar!
#5
Hej!

En kund som har vid en förskottsbetalning betalat in en för hög summa (det rör sig om 20 kr). Jag kommer därför att återföra överskottet till kundens bankkonto. Hur bokför jag detta? Först tänkte jag bara bokföra det hela som en vanlig försäljning - siffrorna kommer ju att stämma i slutänden. Men sen kom jag att tänka på att det då inte finns någon förklaring till den för stora insättningen och återbetalningen till kunden.

Jag tar tacksamt emot idéer om hur detta bör lösas.
#6
Löpande bokföring / Faktura leveransdag
januari 14, 2011, 03:10:36 PM
Hej!

Enligt skatteverket skall leveransdagen framgå av fakturan. I vissa sällsynta fall tar jag dock betalt i förskott, beställer därefter varan och skickar den så snart jag har fått den. Det betyder att jag inte vet leveransdag när jag skriver fakturan (jag redovisar enligt kontantmetoden och måste upprätta en faktura så snart kunden har betalt). Hur löser jag detta?

Tack på förhand!
#7
Hej!

När jag köper varor från en leverantör så får jag ett kvitto där kostnaden för varan + frakt (och moms givetvis, men bortse från det, den redovisar jag på 2640) framgår. Hitills har jag slagit ihop dessa summor och redovisat under kontot 4000 - inköp av varor. Nu funderar jag på om fraktkostnaden borde redovisats för sig, på ett annat konto? Vad rekommenderas i detta fall?
#8
Löpande bokföring / Bokföring av varuprov
december 18, 2010, 01:26:31 PM
Hej!

Jag vill ge bort lite varuprover till en kund, för att visa hur förträffliga mina varor är:)

Jag har köpt in de aktuella varorna för ca 5kr (det är del av ett bulkinköp). Jag ger naturligtvis bort varuprovet gratis till min kund. Hur bokför jag detta?
#9
Hej!

Jag planerar att köpa in varor för vidareförsäljning från USA. I ett första skede planerar jag att köpa in för 500kr ink amerikansk moms och frakt.

1) Hur tar jag reda på hur stor tullen blir för detta? Jag misstänker att det är olika tullsatser för olika varor?

2) Hur drar jag av momsen? Jag antar att jag får ett specat kvitto med amerikansk moms. Eller ska jag (som vid handel med EU-länder) ange till handlaren att jag handlar som företag och att denne inte ska lägga på momsen?

Tack på förhand!
#10
Hej!

Jag har i min enskilda näringsverksamhet köpt in ett antal varor för 240kr inklusive moms. Marknadsvärdet på dessa (priset jag säljer dem för) är ca 400kr ink moms. Nu vill jag ta ut en sådan vara och använda den själv, privat. Hur skall jag göra då? Och hur skall det bokföras?

MVH//1111
#11
Löpande bokföring / Hur bokföra reklamation
november 04, 2010, 12:27:25 PM
Hej!

Jag redovisar enligt kontantmetoden. Jag sålde en begagnad vara via auktion. Betalning via Internetgirot (dvs köparen satta in pengarna hos internetgirot, jag skickade varan, efter att köparen godkänt varan betalas pengarna ut till mig). Jag har ej besittning över betalningen innan köparen har godkänt varan.

Vad jag har bokfört hitills har endast varit frakten: (debet för ingående moms 2640 och frakt 5700; kredit för 2018 (betalade med mitt eget kort). Fakturan bokfördes dock inte, eftersom jag ännu inte fått betalningen.

Köparen var dock inte nöjd med varan, och jag lovade att ta tillbaka den. Dessutom betalar jag frakten tillbaka.

Nu undrar jag:
1) Hur ska jag bokföra försäljningen och reklamationen av varan? Behöver jag göra något över huvud taget? Jag har ju inte fått några pengar, och inte betalat ut några pengar (eftersom de helt enkelt aldrig varit hos mig, utan bara kom till Internetgirot).

2) Jag har bett köparen att betala returfrakten och sen skicka mig sina kontouppgifter så att jag kan betala tillbaka hans utlägg. Hur bokför jag detta, jag antar att jag inte kan dra av moms på beloppet? Blir det såhär (under förutsättning att jag betalar från konto 1920):

Debet                                                                                    Kredit
5700 - summan som köparen betalat för frakten ink moms               1920 - summan som köparen betalat för frakten ink moms

mvh//1111
#12
Hej!

Hej, ny här och ny som egenföretagare. Och mycket grön som bokförare. Jag bokför för hand (på papper), enligt kontantmetoden. Redovisar moms i inkomstdeklarationen.

Jag har 2 frågor. Dels hur jag skall bokföra en utförd import, dels hur jag ska göra i framtiden:

1) Jag har importerat varor för vidareförsäljning till ett blygsamt värde (totalt 200kr ink frakt) från UK. Eftersom jag inte hade koll på reglerna uppgav jag inte mitt momsregnummer till säljaren, och betalade därför brittisk moms. Eftersom det enbart rör sig om 200kr tänker jag inte bry mig om att försöka skicka säljaren mitt momsregnummer och få honom att skicka en ny faktura etc. Dock vill jag naturligtivs få rätt på bokföringen. Hur gör jag egentligen för att bokföra dessa 200kr? Kredit bör blir 2018 (betalade med mitt privata kort). Men hur ska momsen bokföras?

2) Jag planerar att importera varor för vidareförsäljning för 5000kr (till att börja med) från Tyskland. Nu tänker jag se till att uppge momsregnr till säljaren så att denne inte lägger på tysk moms. Men vad gör jag sen? Hur bokförs detta? På skatteverket.se hittade jag följande angående moms vid köp av varor från andra EU-länder:

Du ska redovisa värdet av inköpen i ruta 20 (Inköp av varor från ett annat EG-land) i skattedeklarationen. Den utgående momsen ska du beräkna själv och redovisa i någon av rutorna 30, 31 eller 32 (beroende på skattesats). 


Jag förstå inte riktigt. Rör sig inte utgående moms om den moms som jag lägger på när jag säljer något till mina kunder?

Vidare - periodiska sammanställningar över moms vid handel med utlandet som ska lämnas in till skatteverket - ska sådana endast upprättas om jag säljer till utlandet, inte när jag köper - dvs blir det aktuellt för mig som bara importerar, inte exporterar?

Mycket tacksam för svar, jag känner mig rätt lost här...
#13
Hej, ny här och ny som egenföretagare. Och mycket grön som bokförare.

Jag bokför för hand (på papper), enligt kontantmetoden. Redovisar moms i inkomstdeklarationen.

Jag fick en faktura från one.com (baserat i dubai) som jag hyr webhotell av och som jag har köpt domänplats via. Ingen moms var specificerad (vilket enligt one.com berodde på att de är baserade i dubai). I den totala summan ingick både hyra av webhotellet i 12 månader, årlig domänavgift (.se) och en uppläggningsavgift.

Konteringen gjorde jag såhär: Debet 6900 övriga kostnader, Kredit 2018 (egen insättning, dvs jag betalade fakturan med mitt privata kort).

Dels inser jag nu att en del av summan belastar 2011, och att det därför borde bokförts annorlunda (som någon typ av förutbetald kostnad 17xx antar jag?)

Visst borde jag ha gjort något åt momsen också?

Har jag gjort fler fel?

Mycket tacksam för svar!