öppningsbalansräkning enskild firma med förenklat årsboklut

Startat av sofy, mars 11, 2009, 09:40:21 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

sofy

Hej,

Jag har enskild firma startad 07-10-31 och får göra förenklat årsbokslut. Min fråga gäller öppningsbalansräkningen.
Enligt vad jag kunnat läsa mej till skall alla som startat enskild firma från och med 1a januari 2007 göra en öppningsbalansräkning exempelvis på blankett SKV 2150.

Då jag drog igång tog jag med inventarier för ca 16000. Dessa är bokförda mot egen insättning i bokföringen.
Hur fyller jag i öppningsbalansräkningen (SKV 2150) med utgångspunkt i denna summa av inventarier och den egna insättningen?
Är det bara, B4 Maskiner inventarier, som jag skall fylla i med summan 16000 eller även B10 Eget Kapital? Ränkas inventarien som eget kapital är kanske frågan..

Skall tilläggas att min starka sida inte är siffror.. total novis och som sådan mycket tacksam för all hjälp som kan reda ut min förvirring.

mvh

Sofia

Fredrik Stigsson

Hej!
Tillgångar respektive eget kapital och skulder skall balansera, om du har 16 000 som inventarier så skall du det även vara 16 000 som eget kapital eftersom du gjorde en egen insättning för att anskaffa dessa inventarier.

Då blir det 16 000 på tilllgångssidan och 16 000 på andra sidan, det vill säga balans.