kortförsäljning - hur bokföra om fler "kortföretag"?

Startat av annamaria78, juni 30, 2009, 09:28:59 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria78

Hur skall man bokföra en dags kortförsäljning om man har kortföretag som både diners, amex och visa (vanlig bank)?
Delar man upp kortförsäljningen och bokför på separata fordringskonton för resp. kortföretag - eller bokar man all kortförsälning i klump mot ett gemensamt kortfordringskonto?
Hur stämmer man av ett sådant här fordringskonto?
Om man skulle boka all typ av kortförsäljning mot ett konto - blir det inte ganska rörigt och svårt att stämma av?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Fredrik Stigsson

Hej!
Du bör specificera ditt företags fordran på specifika kortföretag. Om det bara är tre så kan du lägga upp tre olika konton i bokföringen. Om det handlar om många olika kortföretag kan det vara lämpligt att använda sig av en kundreskontra, exempelvis i excel, där varje fordran på ett specifikt kortföretag registreras post för post. Ett separat register över fordringar på kortföretag gör att du kan se vad den totala posten i bokföringen består av och då blir det lättare att göra avstämningar.

Mall för kundreskontra

annamaria78

Tack för svar. Vidare undrar jag.... Om det är så fallet att man har en kassaapparat som enbart visar kortförsäljning i en klumpsumma, hur gör man då?
Detta problem började då ny kassaapparat införskaffades, enligt lag får då inte detaljerad kortinformation lagras i kassaaparaten, och man kan då inte se försäljningen spcificerad per kortinlösare.
Hur gör man då?

Fredrik Stigsson

Hej!
Om det inte går att specificera fordran på olika kortföretag så får du tyvärr bokföra all kortförsäljning i klumpsumma som fordran, moms och försäljning. Går det att ta fram rapporter i kortinlösarna?

annamaria78

Jo, det går att få ut info från kortinlösaren (som förmedlar vidare till bank och kortföretag), avseende försäljningen. Det går smidigt att plocka ut info från internet.
(Dock inte insättningarna, som bank och kortföretaget ansvarar över)...
Men, det känns lite omständigt, att inte få informationen direkt på kvittot, det var så smidigt förr, då det stod, i anslutning till dagens försäljning , på dagsavslutet.
Men, men, det är väl så man får göra, skriva ut rapporer från kortinlösaren på nätet. Och sedan stämma av mot styckevis inbetalningar.

Tänkte ett tag boka allt som klump, och sedan stämma av månadens total, vad som blivit inbetalt - icke inbetalt i slutet av månaden.
Dock kändes det inte som någon lösning, då jag från ett kortföretag inte kunde erhålla sammanställning över månadens insättningar.

Jag är inte så van att bokföra kortförsäljning, men det känns som om det ibland, beroende på kortföretag, kan bli väldigt besvärligt... Om man dessutom inte kan erhålla månadsvisa rapporter från dem, om vilka fordringar som har inbetalts.

Tack för ert engagemang! :-)