Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Årsredovisning Brf

Startat av Pysen, juni 03, 2013, 05:07:42 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Pysen

2012-års redovisning inleds med 2 sidor efter försättsbladet och innehållsförteckningen, som är en sammanfattning av 2012. Sidorna har inte signerats av aukt revisor. Efter inledningen följer förvaltningsberättelsen som signerats av revisorn fram t o m revisionsberättelsen. Inledningen är skriven med ett annat teckensnitt än följande sidor bortsett från pagineringen, som är löpande fr o m försättsbladet och har samma teckensnitt som resten av årsredovisningen.

Fråga 1 - Tillhör inledningen årsredovisningen? Om så, skall inte de också vara signerade av revisorn?

På inledningens första sida listas 2012-års styrelseledamöter, där  XX, avgick pga flytt redan innan sommaren. Stämman hölls den 15 maj 2012. I förvaltningsberättelsen listas XX ledamot fr o m  15 maj 2012. XX valdes i sin frånvaro och enligt valberedningen avsade sig XX uppdraget omedelbart. XX har aldrig registrerats av Bolagsverket.

Fråga 2 -  Skall inte endast registrerade ledamöter anges i årsredovisningen?

På sidan med underskrifter finns XX:s namnförtydligande följt av Ledamot med. Suppleanten YY har skrivit under med namnförtydligande för hand utan angivande av att YY är suppleant.

Fråga 3 - Är detta korrekt?

Jag anser att de inledande sidorna och YY:s namnteckning kan ha tillkommit efter att revisorn skrivit under. För någon vecka sedan mejlade jag till revisorn men har inte fått något svar. Tystnadsplikt? Innan jag tar kontakt med styrelsen för en förklaring är jag angelägen att få veta vad lagen säger.

Kort sagt: Jag är mycket tacksam för svar.






Fredrik Stigsson

Hej,

Fråga 1 - Tillhör inledningen årsredovisningen?
Inledningen tillhör inte årsredovisningen.

Fråga 2 -  Skall inte endast registrerade ledamöter anges i årsredovisningen?
Hela den behöriga styrelsen och vd:n vid dagen för undertecknandet ska skriva under årsredovisningen. Om en styrelsesuppleant ersätter en styrelseledamot vid underskriften så ska det framgå att personen skrivit under i egenskap av styrelsesuppleant.

Utdrag från Årsredovisningslagen (1995:1554)
7 § I aktiebolag, ekonomiska föreningar och andra företag, som företräds av en styrelse, ska årsredovisningen skrivas under av samtliga styrelseledamöter. Om en verkställande direktör är utsedd, ska även denne skriva under årsredovisningen.

I handelsbolag ska årsredovisningen skrivas under av samtliga obegränsat ansvariga delägare.

I en gruppering enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1082/2006 av den 5 juli 2006 om en europeisk gruppering för territoriellt samarbete (EGTS) ska årsredovisningen skrivas under av samtliga ledamöter i grupperingens församling samt av direktören.

I stiftelser med anknuten förvaltning ska årsredovisningen skrivas under av förvaltaren eller, om ett handelsbolag är stiftelsens förvaltare, av samtliga bolagsmän som företräder bolaget.

I övriga företag ska årsredovisningen skrivas under av den redovisningsskyldige eller dennes ställföreträdare.

Om årsredovisningen upprättas i elektronisk form, ska den undertecknas med avancerad elektronisk signatur enligt lagen (2000:832) om kvalificerade elektroniska signaturer.

Om någon av dem som undertecknar årsredovisningen har anmält en avvikande mening, ska yttrandet fogas till redovisningen. I fall som avses i första stycket gäller detta dock endast om den avvikande meningen har antecknats till styrelsens protokoll.

Årsredovisningen ska innehålla uppgift om den dag då den undertecknades. Lag (2009:702).