Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Ombildning HB->AB

Startat av fox, februari 08, 2010, 11:46:04 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

fox

Under 2009 övergick vi från vårt handelsbolag till ett aktiebolag. Vi sålde sedan handelsbolagets inventarier, i detta fallet diverse hårdvara, till aktiebolaget. Det jag undrar är nu hur jag bokför försäljningen på handelsbolagets sida. Det känns som jag på något vis måste blanda in handelsbolagets tillgångskonto "Datorer", eftersom handelsbolagets tillgångar nu alltså i sin helhet sålts över till aktiebolaget, och således inte bör skrivas av i bokslutet för 2009.

Tacksam för svar!

/magnus

TimFaste

Sålde ni tillgångarna till bokfört värde eller enligt någon värdering av marknadsvärdet?
/tim

fox

Vi sålde till marknadsvärdet, som vi fick värderat av vår hårdvaruleverantör.

TimFaste

OK, då uppstår vinst/förlust vid avyttringen. Mitt förslag till kontering kanske måste anpassas till var ni själva hade tillgångarna bokförda. Jag tänker mig också att det avsåg överlåtelse av rörelse och att därvid utgick ingen moms. Fordran på aktiebolaget kan naturligtvis bokföras på olika konton, men i det här fallet valde jag Kundfordringar. Ifall aktiebolaget inte reglerar skulden genom en inbetalning, utan den avräknas delägarna måste då 1510 "tömmas" mot respektive delägares egna kapital.

Kredit: 1250 Datorutrustning - den överlåtna utrustningens bokförda anskaffningsvärde
Debet: 1259 Ack avskrivn Datorutrustning - den överlåtna utrustningens ackumulerade avskrivning fram t.o.m. överlåtelsetillfället
Debet: 1510 Kundfordran - sammanlagd fordran på aktiebolaget

Vid förlust

Debet: 7973 Förlust vid avyttring materiella anäggningstillgångar - skillnaden mellan bokfört värde och erhållen ersättning

Vid vinst

Kredit: 3973 Vinst vid avyttring materiella anläggningstillgångar - dto

fox

Stort tack för hjälpen! Har dock ett par frågor ytterligare.

Vi lade på moms på köpet, enligt instruktion från vår redovisningskonsult. Men den är väl bara att boka som vanligt antar jag.

Det du menar är jag alltså räknar samman anskaffningsvärdet på de prylar som bokats mot 1250 Datorer tidigare, och krediterar med den summan. Jag räknar sedan ut med vilket belopp vi redan skrivit av, och bokar mot 1259. Vinst/förlust räknar jag ut genom att jämföra priset vi säljer datorerna för med (Anskaffningsvärde - ackumulerad avskrivning). Har jag fattat detta korrekt?

I köpet ingick även ett antal prylar som inte bokförts mot tillgångskonton, utan som var förbrukningsinventarier. Hur gör jag med dessa objekt tycker du?

Tack igen!