Inköp före företagsstarten, hur bokföra?

Startat av tepe, januari 26, 2010, 09:02:30 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

tepe

Jag har en enskilda firma. Räkenskapsåret sträcker sig från aug -08 till dec -09. Firman är momsregisterad fån aug -08.
Redan i Dec 2007 köpte jag in en bärbar dator, virusprogram samt en router för sammanlagt strax under 8000 kronor att använda i mitt blivande företag. Sen dröjde det ju ända till aug -08 innan firman var startad.
Andra saker som betalats för företagets räkning innan starten är varuinköp, registrering av websida och hyra av webbhotell. Även en marknad betalades innan företagsstarten, dock inträffade datumet för sjlva mrknaden efter starten åintäkterna är redan bokförda.

Nu sitter jag och ska lägga över min manuella bokföring i ett bokföringsprogram men eftersom jag inte vet hur jag ska göra med dessa poster kommer jag ingenstans.
Någon som kan hjälpa mig?

TimFaste

Bokföres enklast som egen insättning.

Debet: 1220 Inventarier
Kredit: 2017 Egna insättningar + ev.
Debet: 2640 Ingående moms

Om du vill få tillbaka mervärdeskatten utan problem bör du kontakta Skatteverket och begära momsregistrering från 2007-12. Det saknas för närvarande fullständig synkronisering mellan Inkomstskattelagen och Mervärdeskattelagen i det här avseendet.