momsredovisning / momsutbetalning via privatkonto

Startat av fjerrsman, december 16, 2009, 02:16:23 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

fjerrsman

Hej!

Momsredovisningen ger mig huvudbry.

Jag bokför enligt kontantmetoden och redovisar moms kvartalsvis

Skulle vara tacksam för hjälp med hur följande ska bokföras på enklast möjliga sätt. Jag har läst på forumet att ett gott råd ska vara att bara använda momsredovisningskontot och företagskontot. Eftersom moms utbetalts till mitt privatkonto undrar jag dock om det fortfarande funkar. (och hur bokföring av momsredovisning funkar överhuvudtaget)
1.   Faktura på 5000 har betalts till kund och moms är alltså 1000 kr
2.   Betalning av faktura på 2500 har kommit in från kund och moms är alltså 500 kr
3.   Överskjutande momsen 500 betalas ut från SKV till skattekontot.
4.   SKV utbetalar/överför överskjutande moms 500 från skattekontot till HSB privatkonto
5.   Jag överför 500 kr (överskjutande momsen som jag alltså fått utbetald) från HSB privatkonto till SEB företagskontot

TimFaste

1. Fakturan har betalats till en leverantör eller hur? Inte till en kund???
xxxx debet 4000; nettot
2641 debet 1000; ingående moms
1930 kredit 5000; bruttoutbetalningen

2. Kund betalar faktura
3xxx kredit 2000; nettot
2611 kredit 500; utgående moms
1930 debet 2500; bruttoinbetalningen

Nu är det periodslut säger vi, så nu gör vi momsombokningen (antingen per den siste i 3-månadersperioden eller den första i påföljande månad)

2611 debet 500; summa utgående moms för perioden
2641 kredit 1000; summa ingående moms för perioden
1650 debet 500; momsfordran för perioden

När du lämnar in momsdeklarationen (om du ska ha tillbaka moms) eller det datum när momsen dras från ditt skattekonto (om du ska betala in moms)

1650 kredit 500; momsfordran till skattekontot
2012 debet 500; momsfordran debiteras skattekontot

3. och 4. Överskjutande moms betalas till ditt privata konto
2012 kredit 500; momsfordran lämnar ditt skattekonto
2013 debet 500; momsen hamnar på ditt privata konto

5. Överföring från ditt privata konto till företagskontot
2018 kredit 500; pengarna lämnar ditt privata konto
1930 debet 500; pengarna hamnar på företagskontot

Nu har jag alltså utgått ifrån ditt tänkta händelseförlopp och gjort alla stegen. Du ser ju att det går att köra genvägar - bl.a. bokföra pengarna direkt till företagskontot när du för in dem där, men när du nu ser alla stegen, så hoppas jag att du förstår principen.

/tim

fjerrsman

Guld Tim!

När du säger att "det går att köra genvägar - bl.a. bokföra pengarna direkt till företagskontot" så menar du att man kunde hoppa över att bokföra att momsen gått via mitt företagskonto och bara bokföra:

2012 kredit 500; momsfordran lämnar ditt skattekonto
1930 debet 500; pengarna hamnar på företagskontot

Eller?

Fler vettiga genvägar?

/C

TimFaste

Ja, det är rätt uppfattat. Man måste dock vara återhållsam med genvägar eftersom huvudregeln är att alla affärshändelser ska bokföras. Alltså varje förändring av tillgångars och skulders sammansättning. Å andra sidan är ju K1-reglerna, kontantprincip och allt vad det kallas genvägar där man hoppar över vissa steg och väntar tills man nått slutet av transaktionskedjan, nämligen kontanterna som hamnar på företagets konto!

När det gäller momsen till ditt privata konto så kan man tillägga följande. Transaktionen från 1650 - eller 2650 - till 2012 bör alltid göras! I enskild näringsverksamhet är dock skattekontot på Skatteverket en så blandad kompott att man i de flesta fall bara bokför de transaktioner som hör samman med rörelsen - mervärdeskatt, arbetsgivaravgifter och anställdas källskatter - och struntar i resten.

/tim