Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur bokföra skuld till. .

Startat av Olof, november 18, 2009, 09:42:10 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Olof

Hej,

Hur kan jag bokföra att vi får in pengar av en klient via en bokningsservice, dessa pengar håller vi sedan ett tag och därefter betalar vi ägaren till det som bokats, allt utom vår egen kommission som vi behåller. Dvs 100 kr kommer in, vi håller dom tills ägaren utfört tjänsten, sedan får han 80 kr och vi behåller 20. Vi står alltså till hands med en bokningsservice.

Det jag då undrar är vilken sorts skuld konto blir det jag bokför den första händelsen på? Vi skulle vilja skilja på skuldkonto också så man kan identifiera dom med en specifik kund tex.

Mvh Olof

TimFaste

Det kan anses vara en kortfristig skuld - det kan vi nog vara överens om. Kontoklass 24 har rubriken "Kortfristiga skulder till kreditinstitut, kunder och leverantörer" så där skulle nog den här avräkningen passa in.

Så till undergrupp! Jag skulle föreslå konto 249x. Enligt det förslag som jag har i kontotabellen för 2009 så har man gjort följande underkonton:
1 = Avräkning spelarrangörer
2 = Växelskulder
9 = Andra övriga kortfristiga skulder

Om du inte använder underkontona för något annat ändamål så räcker det ju med 2490. I annat fall får du välja önskad slutsiffra  ;)!

När det gäller ditt önskemål att kunna identifiera och stämma av kunder så kan det ju gälla två olika aspekter: 1) Reskontra - utestående skuld och 2) Omsättning per kund

Det blir mer en fråga om vad ditt affärssystem klarar av. Kan du - förutom ordinarie leverantörsreskontra - ha en enkel minireskontra på andra konton? Då har du löst reskontrafrågan. Kan du lägga till en kontospecifikation på intäktskontot - då har du omsättningen per kund i hamn. Eller kan du ha en mera komplett reskontra kopplat till skuldkontot där du också ser omsättningen? Då har du löst båda frågorna på en gång.

Olof

Tack så mycket, jag tror jag med din hjälp nu fått rätt på det..:=)