Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Skatt och deklaration => Ämnet startat av: Kiki skrivet december 15, 2009, 03:53:56 PM

Titel: Arbeten som fortsätter nästa år
Skrivet av: Kiki skrivet december 15, 2009, 03:53:56 PM
Hur skall jag hantera arbeten där man redan fick betalt till 90%, men slutfakturan betalas först när arbeten är klara, som blir under Februari kanske.

Eller, vi fick betalt första fakturan, (fast Pris), men materialugifter görs först nästa år, och fortsättning av arbetet med.

Vad måste jag beakta vid bokslutet??

Tack för hjälpen.
Kiki
Titel: SV: Arbeten som fortsätter nästa år
Skrivet av: Fredrik Stigsson skrivet december 18, 2009, 01:40:46 PM
Hej!

Utan att gå in på specifika rekommendationer för redovisning så är det normala redovisningssättet för pågående arbeten "successiv vinstavräkning" som innebär att du bokför intäkten för ett projekt baserat på dess färdigställandegrad. Om ert företag exempelvis har haft kostnader om 100 000 SEK avseende pågående projekt och tillämpar ett pålägg om 10 % så skall intäkten för dessa pågående projekt vara 110 000 SEK under räkenskapsåret. Det är färdigställandegraden som är avgörande för hur hög intäkt som skall redovisas och inte hur mycket som har betalats i form av förskottsbetalningar.

Mer om successiv vinstavräkning (http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/pagaende-arbeten.aspx)