Förenklat årsbokslut - Skatteskulder?

Startat av potatopie, april 04, 2010, 03:11:21 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

potatopie

Hej!

Jag bedriver enskild näringsverksamhet och betalar in avgifter månadsvis till skatteverket. Jag har under ett par år använt konto 2650 som konto för momsredovisning.
Jag har nyligen bytt bokföringsprogram och detta fyller automatiskt i delar av min NE-blankett, där den då skriver den sammanladga summan på 2650 (momsredovisningen för två år) som skatteskuld? Denna siffra hamnar alltså i ruta B14. Programmet fyller även automatiskt i ruta B10 Eget Kapital.

Fråga 1:
Jag har ju faktiskt inga "skulder" eftersom jag betalat in månadsvis hela tiden... ska det över huvud taget stå någonting i ruta B14? Om inte, hur tar jag bort det och vart ska det stå istället?

Fråga 2:
Om ruta B14 på NE-blanketten ska överföras direkt in i det förenklade bokslutet så stämmer de inte på långa vägar med "Summa skulder och Kapital". Detta stämmer dock på öret i min Balansräkning (dvs "Tillgångar" och "Summa eget kapital och skulder" är lika stort). Är det några andra "skulder" som ska räknas in där för att få det att gå jämt ut på det förenklade bokslutet?
Eller ska jag helt enkelt låta det stå kvar som "skatteskuld" på NE-blanketten och låta bli att överföra det in i det förenklade bokslutet, trots att det då faktiskt inte stämmer med "summa skulder och eget kapital"?

Tacksam för hjälp ut ur denna förvirring...
/Sofia

Fredrik Stigsson

Hej,

mitt förslag är att tar ut balansrapport och resultatrapport från ditt bokföringsprogram och använder dem för att fylla i NE-blanketten i stället för att använda den automatiskt genererade NE-rapporten. Anledningen till att det blir fel i den automatiskt genererade NE-rapporten beror på hur programmet går till väga för att fylla i rapporten och det kan bero på inställningar i programmet. Du måste i alla fall se till att det blir rätt och då är det nog bättre att du använder balansrapport och resultatrapport för att fylla i NE-blanketten.

potatopie

Tack, men vad exakt betyder det? konto 2650 är ju ett s.k "skuldkonto". Menar du att jag bara helt kallt inte ska skriva med den summan i ruta B14, eller innebär det att mitt egna kapital (ruta B10) då kommer att bli fel? Har läst någonstans att momskonto 2650 eventuellt ska nollas mot något annat konto i samband med bokslutet?

Mitt bokföringsprogram har även automatiskt fyllt i B10 - Eget kapital, och uppriktigt sagt vet jag inte riktigt var det får den siffran ifrån eftersom den inte tydligt nämns i min balansräkning, där står bara "summa eget kapital och skulder" som resultat av 2013+2014+2018+2019+2650. Vilka konton är egentligen det egna kapitalet?

Blir bara mer och mer förvirrad över detta...  :-[

Tacksam för hjälp.

potatopie

Ett förtydligande:

Jag betalar till skatteverket varje månad och bokför då det på 1930 (Checkräkningskonto) och 2014

Jag bokför moms på 2640 resp 2610 och har nu vid årets slut gjort en momsavställning:
2009-12-31   91   Momsavställning 2009      
2650   Red.konto moms      0   96 543,08
2640   Ingående moms      0   1 077,29
2610   Utg. moms ored      97 620,37   0

Det känns som att jag missat något alternativt gjort fel någonstans, då jag får en rejäl summa som s.k "skatteskuld" (hela beloppet på 2650) och även om jag räknar det som just skatteskuld får jag inte ekvationen B1-B9 minus B13-B16 = B10 att gå ihop. För det ska det väl?

Jag har för övrigt ingenting i rutorna B1-B8, eller några andra former av skulder.

Tack, igen.