Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

köp på kredit

Startat av novis, januari 11, 2010, 06:38:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

novis

Hej och Tack och lov att jag hittade hit!!!  :)

Jag har precis börjat jobba som ekonomiassistent och känner att jag inte riktigt har koll på allt. Har en fråga ang kunder som köper på kredit.

När en kund har använt en kredit de har fått på tex 100kr, och när de betalar tillbaka pengarna, säger vår system att man ska lägga upp ett acconto. Men är accontot då lika med en kreditfaktura?
Tack på förhand!

//Novis

TimFaste

Faktureras kunderna?
Är betalningarna kopplade till specifika inköp?

novis

De får faktura men däremot tvivlar jag på att de är kopplade till specifika inköp/varor. Utan det är på hela stora bunten.

TimFaste

Tja, det verkar ju lite klurigt. Den bästa informationen skulle jag tro att du får genom att gå igenom systemdokumentationen. Enligt bokföringslagen ska det finnas en beskrivning över hur systemet fungerar.

Det är dock mycket osannolikt att det som kallas a-conto skulle vara någon form av kreditfakturering. En kreditfaktura är motsatsen till en försäljning!

Nej, det kanske i stället är så att systemet inte kräver att en kundinbetalning ska kreditera varje faktura/inköp var för sig utan man nöjer sig med att kundens saldo påverkas. Som affärshändelse är det då bara att betrakta som betalning av kunfakturor. I praktiken håller man endast reda på transaktioner ut och in och det totala skuldbeloppet.

Program- och systemdokumentationer kan vara guld värda. Pröva att skaffa dig kunskap om systemet den vägen.