Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Krishjälp

Startat av Per, april 23, 2009, 09:01:38 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Per

Hej!

Med högst medveten risk för att bli idiotförklarad så skulle jag behöva lite hjälp då min okunskap (+ klantighet) har satt mig i en situation som riskerar att sluta mycket illa  :'( Jag reserverar mig för att beskrivningen av mitt problem nedan kan innehålla grova missuppfattningar (och är rörig), jag är helt ny inom egenföretagande.

Jag registrerade egen firma (med FA-skatt) redan 2007, men då jag fick heltidsanställning kort därefter så hade jag inga utgifter eller inkomster i firman fram till i höstas (i Augusti 2008) då jag började frilansa på heltid. Jobbet tog så mycket tid i början att jag helt enkelt inte hann sätta mig in i företagsekonomin. Jag sparade alla kvitton och verifikationer i datumordning i en pärm, men tänkte att själva bokföringen med debit och kredit och sånt fick vänta tills det var dags att deklarera (nu innan den 4:e maj). Jag kände heller inte att jag hade råd med en revisor/annan rådgivning i början. Nu när det är dags för deklaration så inser jag mitt fatala misstag: självklart ska bokföringen ske löpande. Det är lätt att skylla ifrån sig och självklart vet jag att jag har gjort ett grovt fel, frågan nu är dock hur jag åtgärdar det. Dels så att jag slipper eventuell risk för lagbrott och dels för att underlätta inför framtida bokföring.

Kan jag skriva bokföringen i efterhand (det innebär ju också att jag kommer att skriva in 2009 års verifikationer hittills i efterhand) eller är detta rent olagligt, hur ska jag göra i annat fall? Jag har bestämmt mig för att deklarera med dagbok och inte i datorn.

Det som talar till min fördel är att jag endast hann få en enda inbetalning i företaget (på strax över 30 000 kr) innan 31 december 2008 (som dessutom skedde 4 dagar innan nyårsafton om det kan vara till någon hjälp). Däremot så hade jag en del utgifter innan (en dator och annat kontorsmaterial på kanske sammanlagt 15 000 kr som jag köpte med pengar från mitt privata konto) som jag gärna vill dra på företaget. Jag har förstått att man kan skriva upp dessa prylar som tillgångar i företaget, men då de är köpta efter att företaget är registrerat så ser det väl konstigt ut om jag har köpt dem då jag hade 0 kr i företaget?
Jag har ju inga verifikationer för att styrka att jag förde över pengar från mitt privata konto till företagets konto för att köpa dessa saker.

Om det är omöjligt att bokföra dessa utgifter i efterhand på ett korrekt sätt så jag får helt enkelt strunta i att skriva dem på företaget. Det är en smäll jag får ta. Det viktigaste nu är att jag styr upp allt och inte gör mig skyldig till lagbrott.

Om ni kan reda ut blott ett av mina flertal frågetecken så vore jag evigt tacksam!

Tack på förhand!

//Strulpelle

Fredrik Stigsson

Hej!
Bokför in alla verifikationer för år 2008 nu, det är ingen fara att du inte gjort detta innan, viktigast är att det blir gjort. Du måste inte betala företagets utgifter med företagets pengar, du kan betala dessa utgifter med privata pengar, bokför transaktionen som en egen insättning.

Exempelvis, inköp kontorsmaterial med privata pengar
2018 Egen insättning; Kredit; 1250
2640 Ing moms; Debet; 250
6110 Kontorsmaterial; Debet; 1000