Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra parkering. Förmån eller ej?

Startat av sofiee, april 11, 2011, 08:39:54 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

sofiee

Hejsan.

Har precis skaffat ett månadskort till parkeringshuset vid kontoret och blir lite fundersam hur jag ska bokföra fakturan.
Måste erkänna att jag har noll koll på hur förmåner fungerar och att jag hoppas att jag slipper den.
Är beroende av bil (egen, inte företagets) och parkering då vi kör mkt utrustning fram och tillbaka till jobb som vi inte skulle
kunna transportera på något annat sätt så jag tycker mig kunna säga att den är nödvändig för att kunna bedriva verksamheten.
Bokför jag då detta som en personalförmån (isf hur) eller bara som en utgift (isf vilket konto är lämpligt)?

Oerhört tacksam för svar.

MVH
Sofie

Revisorsassistenten81

Hej. Jag hade bokfört den som en del av lokalhyran eller som parkeringskostander, beroende på om parkeringen är i direkt anslutning till lokalen som du hyr. Är den detta hade jag bokfört det som lokalhyra, annars som parkeringskostnader. Detta är avdragsgillt. Mvh Revisorsassistenten

sofiee

Tack för ditt svar :)
Ja parkeringen är i anslutning till kontoret, så nära som man kan komma.
Perfekt då bokför jag det så!

Tack igen.
MVH
Sofie