Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Privat huslån i företaget??

Startat av Snöskottaren, november 04, 2014, 02:06:30 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Snöskottaren

Jag gör bokföring åt en kund som har tagit ett lån på sin fastighet, en stor gård, och samtidigt löst alla lån i sin enskilda firma. Enligt dom som gjorde bokföringen tidigare kan man då ha kvar en del av lånet i företaget men jag har bokat bort alla lån och den enskilda firman är nu helt finansierad av eget kapital. Har dom rätt i att man kan göra så eller är det för att vara schysst på något sätt, tills den dagen skatteverket undrar vad man håller på med?

Cordula

Egentligen behöver man väl ha den delen av lånet som avser näringen ha i balansräkningen; själv tog jag dock bara in räntekostnaderna som tillhörde den lånedelen för näringsfastigheten. Skatteverket har aldrig hört av sig, de godtog det väl.

Snöskottaren

Cordula, dom vet väl inte vad du har gjort förrän dom tar en närmare titt och det gör dom nog inte så ofta.

Cordula

Måste man verkligen ta in den lånedelen i näringsverksamheten när det gäller jordbruksfastighet? Ok... Vet du hur det ser ut med skog? När man har jordbruksverksamhet och en del är skogsmark. Alltså inte bara skog som behöver tas upp eftersom den köps in separat, utan den som tillhör jordbruksfastigheten.