Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kreditfakturor och kundfordringskontot

Startat av Cordula, oktober 07, 2010, 01:21:00 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Förra bokföringsåret hade min chef skrivit kreditfakturor på 42.060 Sek åt sina kunder, momsen ingick inte eftersom det handlade om poster innan moms (kostnader han hade i samband med kundernas konsultuppdrag). Vid årsbokslutet bokades de kreditfakturorna mot 1510.

Nu upptäcker jag att han hade bakat in detta kreditbelopp i fakturor utan att bokföra det hela, han bara skrev fakturor med lägre belopp, lade moms på och bokförde fakturabeloppet. Läget ser alltså så ut att det just nun finns ett saldo på -42.060 på 1510, alltså egentligen en skuld åt kunden. Den finns dock inte längre eftersom den jämnades ut i samband med redan betalda fakturor och jag bör boka bort den.

1510 debet 42.060 är klart. Men med motkontot har jag problem. Tar jag 3041 för försäljning, då blir försäljningskontot fel. Att boka mot 1930 funkar inte heller.

Känner mig helt vilsen, jag är säkert på att lösningen är hur enkelt som helst. Kommer dock inte på den. Hur gör jag?

TimFaste

Hade verkligen kreditnotorna ett utseende där det krediterades ett belopp och ingen moms fanns redovisad? ???

Cordula

Ja, tyvärr.

Men jag kom på att en kreditering på 3041 kanske är rätt i alla fall. Fast ibland tvivlar jag på det när jag funderar lite mer om bokningen.

TimFaste

Ett alternativ - som inte stör försäljningskontona när det gäller moms är att du tar det som en återfådd kundförlust på konto 3950. Men ingen lösning känns riktigt bra.

En liten extra kommentar dock:

Felet, att kreditnotor skapades där det inte fanns någon moms, kan i det här fallet ha berott på att det handlade om utlägg för kunders räkning. Ibland förekommer missuppfattningen att bilersättningar, utlägg för hotell och vad det nu kan vara ska s.a.s. läggas till på fakturan och inte ingå i det momspliktiga underlaget. Det är fel! Om jag som konsult gör ett jobb som innehåller utlägg för traktamenten, bilersättningar, hotell och vad det nu kan vara, så ska dessa utlägg ingå i underlaget på vilket momsen beräknas.

Rätt ofta stöter jag på missförstånd när det gäller det. Man tänker sig att "traktamenten är ju skattefria så det ska väl inte vara någon moms på det".