Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Skriva fakturor mellan egna företag?!

Startat av Cordula, september 27, 2010, 08:33:29 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Gäller min chef. AB som utför consult i Sverige, dessutom ett consultföretag i Österrike. Nu måsta jag bokföra en faktura som skrevs av hans enskilda företag i Österrike och som avser consult- och fakturamottagare är ABn här i Sverige, där han också (som anställd) utför consulting.

Får han göra så? Egentligen handlar det ju troligen om att kunna få skatta intäkter från Sverige i Österrike istället, mer är det väl inte, eller? Vad säger Skatteverket i så fall?

TimFaste

Den typen av upplägg bör han ha diskuterat med sin revisor/redovisnings-/skattekonsult.

Om din uppgift är att bokföra åt honom och dokumenten uppfyller kraven på verifikat och/eller faktura så tycker jag nog att det i det här fallet är bäst att du utför bokföringsuppdraget enligt hans anvisningar.

Det är inte så jättestora skillnader på beskattningen i de olika EG-länderna men däremot har vi stor frihet att låta försäljning av varor och tjänster ske över våra nationsgränser och förläggas dit vi önskar.

Cordula

Jag vet inte hur det är i Österrike, men i Tyskland i alla fall betalar jag ingen skatt alls (!) upp till kring 20.000 Euro. Exakta beloppet vet jag inte, för tio år sedan var den på 30.000 DM, alltså 15.000 Euro, men har man ett så lågt resultat räknas man som slags "näringsidkare i mindre mån", även om det handlar om huvudsysselsättningen- jag saknar ordet på svenska. Det tycker jag är en stor skillnad till Sverige, men som sagt, hur det ser ut i Österrike vet jag inte. Och jag vet inte heller hur hans intäkter i Österrike ser ut.

Handlade det om varor som han säljer mellan företagen, är det ok, men att sälja rådgivning emellan... han i alla fall säger att han får göra så. Men då så, jag ska bokföra som han vill. Pärmen går ju till revisorn i alla fall.

TimFaste

Det är rätt intressant hur olika man fokuserar på affärsidéer. Somliga lägger ner stort arbete på att trixa och dona medan kärnan i verksamheten - de produkter och tjänster som man ska vara bäst på att leverera till sin särskilda målgrupp - blir som den blir. Vissa lyckas förstås med båda uppgifterna, men det är inte så många ...

Lycka till med jobbet! :D