Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Rot- avdrag sätts in på privata kontot

Startat av Cordula, september 25, 2010, 11:01:04 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Skatteverket kan bara registrera ett enda konto för utbetalning av pengar, och i vårt fall (enskilt företag) bestämde vi oss för att det ska vara vårt privata konto. Nu hamnar alltså rot- avdraget på det privata kontot. Hur bokför jag på bästa sättet? Kontantkassa har vi inte, och vi har inte för oss att skaffa en, vi använder ägarinsättning när vi betalar kontant. Än så länge bokade jag rotavdraget som ingång på kassan och förde över beloppet till företagskontot per en gång, men egentligen tycker jag inte att det är en bra lösning. Men att ta upp det privata kontot i bokföringen- då är jag ju tvungen att lämna in kontoutraget, och det har vi inte lust till. Hur gör ni?

Fredrik Stigsson

Hej,

jag skulle ha bokfört det som ett eget uttag. Jag antar att du har en fordran på Skatteverket (Kundfordran) avseende det rot-avdrag som du gjort på kundens faktura. När Skatteverket gör en betalning till ditt privata konto minskar den enskilda firmans fordran på Skatteverket och du har gjort ett eget uttag.

Exempelvis, betalning från Skatteverket till privat konto:
1513 Kundfordran prel. skattereduktion; Kredit; 10 000
2013 Eget uttag; Debet; 10 000

När du sedan gör en överföring av pengar från ditt privata konto till ditt företagskonto så bokför du en egen insättning.

Cordula

Jag använder inga fordringskonton, jag bokför transaktionerna när de äger rum. Och att ta ut pengar ur företaget är omöjligt just nu. Våra kunder har så dålig betalningsmoral att vi just nu har problem att köpa material för nästa uppdraget, vi har minst en vecka uppehåll nu p.g.a. materialbrist. Man kan fråga sig hur folk tänker. Har man ett nystartat företag där man behöver lägga ut pengar eftersom det handlar om ett hantverksföretag, då borde de veta att man inte har utrymme... Synd att vi inte kan passa på det goda vädret, det är ett tak som väntar på att läggas om...


Fredrik Stigsson

Hej igen,

tråkigt att era kunder har låg betalningsmoral. Om du bokför enligt kontantmetoden så bokför du en intäkt och ett eget uttag när du erhåller pengarna från Skatteverket till ditt privata konto.

Exempelvis, 12 500 SEK erhålls till privat konto från Skatteverket avseende gjort Rot-avdrag på faktura
2013 Eget uttag; Debet; 12 500
2611 Utgående moms 25 %; Kredit; 2 500
3221 Försäljning ROT arbetskostnad 25 % sv; Kredit; 10 000

När du erhåller intäkter till privat konto bokför du ett eget uttag precis som du bokför en egen insättning när du gör utlägg med privata pengar för utgifter i företaget.

Cordula

Ok. Men sedan för jag över rotavdraget till företagskontot, då blir det egen insättning igen. Finns ingen annan bra möjlighet? Kanske är det med att boka in rotavdraget som inbetalning i kassan med omgående inbetalning på företagskontot inte den sämsta lösningen...

Fredrik Stigsson

Hej igen,
Citat från: Cordula skrivet september 29, 2010, 12:24:01 PM
Kanske är det med att boka in rotavdraget som inbetalning i kassan med omgående inbetalning på företagskontot inte den sämsta lösningen...
Det är en lösning som fungerar men inte den lösning som jag föredrar då det inte fungerar logiskt i min inrutade hjärna :-).