Helt fel bokföring och ib- vad säger lagen?

Startat av Cordula, november 12, 2011, 01:25:32 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Jag frågades om jag kan ta över bokföringen av en kille som bedriver enskilt företag sedan 2008. Tills nu har det varit hans ex- sambos mamma som tog hand om bokföringen. Men nu ville hon inte fylla i NEA- blanketten, skatteverket gnäller, helt klart, vi har ju redan november, och jag ska ta hand om hela saken i framtiden.

Problemet är: Jag såg per en gång att hela bokföringen är fel. Och eftersom hon har tagit hand om detta sedan företaget startades kan jag utgå ifrån att det har blivit fel från början. Exempel: Som tillgång finns en premiepension.- Eller finns något undantag att man som enskilt företag får ha med den som tillgång?! Ib är inte noll utan på 386.000 Sek. Eget kapital ser krångligt ut eftersom en del bokfördes som eget utlägg och dessutom på två olika konton. Renovering av näringsfastighet hamnade bland personalkostnader mm. Tittar jag genom pärmen ser jag bokningar som inte kan vara sanna.

Jag berättade till denna kille, och han var ganska bestörtat. Hade betalat pengar till henne, och nu har det blivit helt fel. Enligt honom hade han haft revision av skatteverket i våras, och de godkände bokföringen för 2009. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, enligt min uppfattning är allt helt fel, hur kunde de godkänna detta?

Om jag nu rätter till ib får jag helt andra värden. Och kan utgå ifrån att 2008 och 2009 har blivit fel också. Är jag nu ansvarig att ta itu med allt? Vad ska jag göra? Vad säger lagen om detta?

Sedan vet jag inte riktigt om jag bara får rätta till ib. Att ta bort premiepension t.ex. kan jag ju göra genom att bokföra mot eget uttag, andra saker går säkert också att rätta till, men får jag göra detta? Helt medvetande om att åtminstone förra året har blivit fel också?


Fredrik Stigsson

Hej!

Jag förstår att din kund blev bestört över hur bokföringen sköttes tidigare, det är ju han som är ansvarig för bokföringen. Jag själv skulle ha utgått från det UB som gäller från tidigare bokföring och föra in det som IB i det nya året. Därefter skulle jag göra de justeringar bland balansposterna som krävdes för att få ordning på balansräkningen för det nya året.

Cordula

Mitt problem är ju att jag behöver styrka alla poster på balansräkningen när året är slut. Och det kan jag inte. Jag har nu kommit så långt med honom att han försöker få tag på så många uppgifter han bara kan få fram. Men en del av huset där han hade sina pärmar hade brunnit ned, och en del saknas helt enkelt.

Bankkonton och lån borde det inte vara något större problem med, då kan han gå till banken. Men hur ser det ut med inventarierna? Då handlar det om ganska stora belopp också, och jag behöver ju ha inventarieförteckning också. Och den har aldrig funnits. Räcker det när han skriver själv något som styrker vad som hade funnits och vad som finns kvar?

Jag är lite rädd att jag får problem när jag genomför rättelser. Som jag kommer att behöva göra i alla fall vad som gäller inventarier. Vad händer om skatteverket någon gång vill ha pärmarna och ser att det inte finns papper på allt?

Fredrik Stigsson

Hej,

finns det inga verifikationer som styrker inköpet av inventarierna så blir det problem. Det kanske går att kontakta leverantörerna för att få en kopia på fakturorna. Finns det inget som kan styrka inköpen av inventarierna så går det inte att bokföra dem som inventarier.

Cordula

Alltså behöver jag ta bort dem ur balansräkningen. Gör jag detta genom att bokföra mot eget uttag? Inventarierna hade ju funnits i företaget tidigare.

Fredrik Stigsson

Hej,

om du skall återföra inventarierna så blir det ett eget uttag. Sedan är ju frågan om de ackumulerade avskrivningarna skall återföras, det här innebär ju att resultatet ökar när du gör den här återföringen. Om det verkligen finns inventarier så kan ju delägaren sälja in dem till företaget igen och då får du en verifikation som grund för inköpen.