Jag behöver hjälp med denna uppgiften finns här ngn???

Startat av sara_03, mars 07, 2010, 10:27:40 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

sara_03

Hej !Har totalt fastnat i denna uppgift och behöver hjälp att lösa den,finns här någon som kan hjälpa mig vore tacksam. Kram Sara


Mona och Sven Johansson driver en restaurang i Skövde. Namnet på restaurangen är Svenskland AB. På sin restaurang serverar de både svenska och grekiska specialiteter. Förutom sig själva har Mona och Sven anställt två personer på heltid. Förra årets resultat visas nedan:


Intäkter
Försäljning  4 200 000

Kostnader
Matvaror   1 450 000
Drycker    980 000
Löner    700 000
Arbetsgivareavgifter   280 000
Lokalkostnader   220 000
Telefon    20 000
Reklam    150 000
Avskrivningar   260 000
Räntekostnader   40 000
Övriga kostnader  60 000

Summa 4 140 000

   Resultat  40 000

Mona och Sven har det kommande året kalkylerat med följande:

De räknar med att försäljningen kommer att öka med 10 %. Detta medför att de tror att matkostnaderna kommer att utgöra 38 % av försäljningen.

De räknar med att dryckerna kommer att stiga med 3 %. Enligt ett nytt avtal blir de nya lönerna 3 % högre. Arbetsgivaravgifterna blir 40 %. Lokalkostnaderna och övriga kostnader blir samma som tidigare medan telefonkostnaderna beräknas till 22 000 kr. De räknar också med att reklamkostnaderna minskar med 10 000 kr.

Mona och Sven räknar vidare med att köpa in ny köksutrustning för 150 000 kr. Den nya köksutrustningen kommer att hålla i 8 år. Avskrivningen av de gamla inventarierna blir densamma som förra året. För att finansiera den nya köksutrustningen tar de ett lån på 150 000 kr till 9 % ränta. Detta medför att räntekostnaderna kommer att öka.

a) Ställ upp en resultatbudget för det kommande året. Använd mallen som finns nedan. Observera också att du ska visa alla dina beräkningar!

b) Utfallet blev enligt följande: Försäljningen uppgick till 4 400 000 kr. Matkostnaderna uppgick till 1 700 000 kr och dryckeskostnaderna blev 900 000 kr. Löner och arbetsgivaravgifter, lokalkostnader, övriga kostnader, räntan samt avskrivningar blev enligt budget. Däremot blev telefonkostnaderna 8 000 kr högre och reklamkostnaderna minskade till 125 000 kr.

c) Beräkna marginalprocenten i både budget och utfall.

Har totalt fastnati denna uppgiftoch behöverhjälp att lösa den,finns här någon som kan hjälpa mig vore tacksam. Kram Sara


TimFaste

Hej "sara_03"!

Jag tror inte att du har så stor nytta av din övningsuppgift om vi här på forumet löser den åt dig, men jag ska ge dig ett förslag till metod.

Ställ upp en tabell - på papper eller i ett kalkylprogram - precis så som du skrivit ner den i din fråga. I kolumnen till höger om förra årets siffror sätter du in förändringar och beräkningar för budgeten. Observera att vissa poster ska beräknas på budgeterade siffror som t.ex. matkostnader (beräknas på omsättningen) och arbetsgivaravgifter (beräknas på lönerna).

Kom ihåg tillkommande avskrivningar och räntekostnader.

Fyll i de framräknade budgetsiffrorna i nästa kolumn. Nu har du budgeten. I kolumnen därefter fyller du i utfallet.

Om du på det sättet tar post för post - rusa inte iväg och bluddra ihop det - så kommer du till sista att ha löst uppgiften. Och du vet vad du gjorde och varför. Om något sedan blev fel så lär du dig ännu mer eftersom du kommer underfund med på vilket sätt du tänkt galet. Lycka till!