Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hyra av kontor i egen bostad

Startat av Anna-Lott, november 11, 2015, 03:53:49 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Anna-Lott

Hej,
Jag har en kund (aktiebolag) som vill hyra kontor i sin privatbostad. Är det någon som vet hur man går tillväga för att beräkna och bokföra en sådan transaktion?
Med vänlig hälsning

Kiki

Hej,

som jag förstått kan du räkna på antal m2 som ska hyras och vad som skulle vara en marknadsmässig hyra om kunden skulle hyra ut motsvarande kontor av någon annan.
Sen är det kanske alltid bra med att upprätta ett hyresavtal med det han kommer överens med sitt eget bolag.. :)
I bokföringen kan du sen hänvisa till avtalet.

// 8)

Anna-Lott



Anna-Lott

Tackar, jag kan dra en till hyresfråga när jag ändå håller på :)

En person har en enskild firma, han är också medlem i en ekonomisk förening dit han betalar en slant varje månad för hyra av ett utrymme där han utför sitt arbete för sin firma. Visst är det korrekt att dra av det i den enskilda firman?

Fredrik Stigsson

Citat från: Anna-Lott skrivet november 13, 2015, 10:08:40 AM
Tackar, jag kan dra en till hyresfråga när jag ändå håller på :)

En person har en enskild firma, han är också medlem i en ekonomisk förening dit han betalar en slant varje månad för hyra av ett utrymme där han utför sitt arbete för sin firma. Visst är det korrekt att dra av det i den enskilda firman?
Japp, det är korrekt.