Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kollektiv avskrivning

Startat av Christian_E, december 11, 2010, 04:34:00 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Christian_E

Jag har en fundering kring hur det i praktiken fungerar att skriva av inventarier kollektivt i enskild firma. Skatteverket har i sin broschyr "Bokföring, bokslut och deklaration Del 1", sid 41, ett exempel där jag tycker att det tydligt framgår att man kan beräkna avskrivningen för alla maskiner och inventarier tillsammans, dvs dra 20 % från summan av alla inventarier i firman (minus ev. försäljning).

Även på bokföring.se kan man läsa: "Kompletteringsregeln innebär att anläggningstillgångar skrivs av över 5 år med 20 % av anskaffningsvärdet per år och då kompletteringsregeln tillämpas kollektivt för alla anläggningstillgångar görs avskrivning för hela räkenskapsår även om vissa anläggningstillgångar bara använts i några dagar under det första räkenskapsåret."

Som jag förstår det så innebär det i praktiken, att en inventarie som kostat 50 000 kr år 1 skrivs av med 10 000 kr. När denna inventarie år 2 ingår i en samling av inventarier som man kollektivt skriver av med 20 % på per år, så kommer man då dra 20 % från 40 000 kr, dvs på nuvarande kvarvarande värde istället för anskaffningsvärdet. När detta fortgår år efter år så kommer man ju i praktiken skriva av inventarien på betydligt fler år än 5.

Har jag missförstått något eller är det så det fungerar med kollektiv avskrivning?


Jag har ställt frågan till Skatteverket men får bara kortfattade standardiserade svar av typen: "Nu till svaret på din fråga: Vid avskrivning med 20% årligen är det 20% på anskaffningskostnaden som görs alla fem åren. Med vänliga hälsningar..."

I en annan tråd i detta forum så citeras regeringens "förenklade skattregler med anledning av ny redovisningslagstiftning", och jag undrar om det är detta fenomen de menar i formuleringen "Detta skulle innebära att de eviga avskrivningarna kan brytas":

"I utkastet till allmänt råd föreslås att 5 000 kronor genomgående skall behandlas som ett oväsentligt belopp. En inventarie som inte har ett högre anskaffningsvärde skall således kostnadsföras direkt och behöver inte tas upp i balansräkningen. Av den anledningen borde enligt Bokföringsnämndens mening också ett avskrivningsunder- lag som inte uppgår till mer än 5 000 kronor få skrivas av direkt. Detta skulle innebära att de eviga avskrivningarna kan brytas och ligger i linje med förslaget i övrigt. Bokföringsnämnden har mot denna bakgrund hemställt att reglerna om värdeminskningsavdrag ändras. Regeringen delar Bokföringsnämndens uppfattning och föreslår att enskilda närings- idkare som upprättar ett förenklat årsbokslut skall kunna göra avdrag för ett belopp som motsvarar hela avskrivningsunderlaget när detta inte överstiger 5 000 kronor."

Jag ska nu börja beräkna avdragen för år 2, så det skulle kännas bra att ha förstått principerna kring detta. Jag bokför på dagboksblad, så då är det ju smidigt att kunna dra 20 % av det sammanlagda inventarievärdet i slutet på kolumnen. Hur ser alternativet ut bokföringsmässigt? Att man delar varje inventarievärde med 5 på ett annat papper, och sedan räknar ihop avskrivningsbeloppet och för in det?

Hälsningar
Christian

TimFaste

Blanketter kan ofta vara till stor hjälp. Se t.ex. Hjälpblankett för avskrivningar som finns på Skatteverket.

Där ser du bl.a. att om du kör med kompletteringsregeln (d.v.s. 20 % per år) så är det anskaffningsutgiften som fylls i för respektive anskaffningsår.

Om du använder huvudregeln så blir det som du tänker dig - man fortsätter där man slutade förra året, lägger till anskaffningar och drar ifrån erhållen ersättning för avyttringar - och så räknar man ner till 70 % (vilket alltså blir lika med 30 % avskrivning).

Man har frihet att välja den metod som ger lägsta bokförda värde, alltså största möjliga avskrivning.

Christian_E