Bokföring av varuinköp från ett EU land

Startat av nigheo, januari 07, 2014, 11:25:53 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

nigheo

Hej!

Jag har beställt varor från ett EU land och vill bokföra inköpet enligt kontantmetoden.
Har lämnat mitt VAt nummer till säljaren och behövde inte betala någon moms.
Varorna ska säljas i Sverige, vissa med 12% moms och andra med 25% moms.
Hur bokför man detta? Jag vill bokföra det i ett och sammma verifikat eftersom det handlar bara om en beställning för båda typerna av varor.
Tack på förhand.

MVH
Nixon

nigheo

Hej!

Jag hade hoppats på ett snabbt svar.
Värdet för varuinköpet är 10500 sek. Eftersom jag inte betalade någon moms vill jag bokföra på följande sätt:

1930   10500  Kredit
4518   10500  Debet

Är det rätt eller har jag glömt något?

MVH
Nixon


Fredrik Stigsson

Hej,

när du gör ett momsfritt (VAT) inköp av varor från ett annat EU-land än Sverige så måste du redovisa både utgående moms och ingående moms på inköpet. Inköpsvärdet måste också redovisas i momsredovisningen. Om det är olika momssatser på varorna så bör du använda olika inköpskonton för varje momssats.

Bokföra inköp av varor från annat EU-land än Sverige

nigheo

Hej!

Tack för svaret. Av det totala inköpsvärdet på 10500 sek, var 5000 sek varor med 25%moms och 5500 sek varor med 12% moms.
Då ändrar jag bokföringen till följande:

1930   10500   Kredit
2615   1250     Kredit
2625   660       Kredit
2645   1910     Debet
4515   5000     Debet
4516   5500     Debet

Hoppas att nu är det gjort på rätt sätt, eller har jag fortfarande missat något?  :-\

Konto 4518 Inköp av varor från annat EU land momsfri, när använder man det här kontot?

MVH
Nixon


Fredrik Stigsson

Hej,

det ser korrekt ut. Du kan använda konto 4518 Inköp av varor från annat EU land momsfri men det blir svårare att kontrollera om det har blivit något fel i momsredovisningen.