Bokföra moms på delvis privat telefonräkning?

Startat av FrknF, februari 21, 2011, 05:48:14 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

FrknF

Hej!

Jag ska bokföra en telefonräkning. Eftersom mitt abonnemang är privat, kör jag med metoden att på specifikationen kryssa för vilka samtal som varit för företagets räkning och räkna ut hur stor andel av räkningen som ska betalas av företaget. Den här gången ringde företaget för 134kr, men hela fakturan på 335kr inkl. moms har jag betalat med egna pengar.

När jag nu bokför företagets del av kostnaden, undrar jag om jag även ska bokföra inmomsen, eller om jag ska bokföra summan som en enda kostnad. All moms har ju redan betalats av mej privat, men jag blir osäker.

Alternativ 1:
2018 Eget uttag 134kr kredit
6210 Telekommunikation 104kr debet
2640 Inmoms 26,80 debet

Alternativ 2:
2018 134kr kredit
6210 134kr kredit

Tacksam för svar!

TimFaste


brisadsjolin

Jag startade precis en enskild firma och undrade samma sak. Bra att jag nu fick svar på frågan.

Men nu undrar jag nåt annat. Mobilabonnemanget står i min mans namn (och då att jag inte har betalningstjänsten på min internetbank betalar han min mobilräkning och sen för jag över summan till hans konto).

Hur går det till när en del av räkningen är företagssamtal och jag vill ha det som en del av kostnaderna i verksamheten? Måste jag då ändra abonnemanget till mitt namn för att att få göra avdrag och sånt?

FrknF

Ser ingen anledning till att behöva flytta över abonnemanget i eget namn, annat än att det formellt skulle "kännas bättre". Tänker att du lika gärna hade kunnat låna någons semestertelefon i Indien och ringa företagssamtal, och sen betala cash till den personen. Utgiften är densamma för företaget, och det betalas med en "egen insättning", dvs dina privata pengar istället för från ditt företagskonto. Utgiften är en kostnad i din verksamhet och därmed avdragsgill.

Man skiljer ju på JAG FÖRETAG och JAG PRIVATPERSON, dvs jag som företagare använder och betalar för telefonsamtalen till mej som privatperson. Då torde DU FÖRETAG och DIN MAN PRIVATPERSON stå i samma förhållande till varandra. Bokföringen blir densamma.

Tänker FrknF

brisadsjolin

Tack för svaret.
Superbra och pedagogisk förklaring. Då slipper jag det krångliga med överlåtelse av abonnemang.
Så allt jag handlar till företaget med privata pengar ska jag bokföra som "egen insättning"? Men jag behöver inte "sätta in" motsvarande summa i företagets konto va? Egen insättning i så fall är ett bildligt begrepp?

Tack igen för din hjälp!