Rätta fel kontering så att det blir rätt

Startat av FrknF, oktober 29, 2010, 06:40:53 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

FrknF

Hej vetare!

Jag tror att jag kan ha bokfört en del på fel konto och undrar hur man rättar till. Arbetar i UNI_BAS och är nybörjare.

Egen insättning
Eget kapital är konto 2010, men vilket motkonto bör jag använda? Just nu har jag använt 1940 Bankkonto, men ska enligt tipsare istället använda 2018 för att särskilja egna insättninger/uttag från t ex intäkter som påverkar resultatet.
Men då blir det ju noll på bankkontot, och minus när jag gör inköp. Hur rättar jag min verifikation? Ska jag gå in i verifikationen och ändra, eller ska jag skapa en ny där jag tar ut från 1940 och sätter in på 2018?

Olika kostnadskonton
Enligt BFN är konto 4010 inköp av varor som sedan ska säljas vidare. Jag trodde att det var ett allmänt inköpskonto och har således bokfört t ex referenslitteratur och några elkomponenter på det kontot, alltså sådant jag själv ska använda och inte sälja vidare. Kanske ingen katastrof, men jag vill att det ska se rätt ut från början. Ska litteratur och en FireWireadapter ses som förbrukningsmaterial? Känns mer bestående än printerpapper, men knappast av kalibern förbrukningsinventarier. Hur som helst, BFN tycker att man ska bokföra på 5-konton. Vilka?

Jag skulle för egen del vilja ha ett rent referenslitteraturkonto eftersom jag är musiker och ofta köper noter och vill kunna slänga ett getöga på sammanlagda kostnader. Referenslitteratur bör vara avdragsgill, stämmer? Vilket kontonummer bör det få?

Fredagsstressad FrknF





Cordula

Egen insättning: Du kan använda konto 2018 (kredit) då borde du också använda 2013 för eget uttag, men då på debetsidan. Annars tag 2010 (som är ett slags huvudkonto) och debitera eller kreditera beroende på vad det handlar om. Själv tycker jag mest om 2018 och 2013, då vet man per en gång hur mycket man stoppade in i företaget och hur mycket man har tagit ut.

Motkonto- det beror på. Sätter du in pengar på bankkontot, då kan du använda 1920, 1930 eller 1940. Betalar du en faktura med privata pengar, då sätter du in det beloppet och debiterar mot utgiftskontot. T.ex.: Du köper kontorsmaterial och betalar med privata pengar. då blir det egen insättning 2018 på kreditsidan och 6110 och 2641 på debet.

För litteratur finns ett facklitteraturskonto, hur det heter kommer jag inte på just nu. Adaptern- något för datorn? Kanske kontorsmaterial. Eller förbrukningsinventar.

För dina noter kan du skapa ett underkonto i kontoplanen. Du kan förresten skapa så många individuella konton du vill.