Hur bokföra inköp gjort i England för privata pengar?

Startat av FrknF, oktober 28, 2010, 01:58:52 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

FrknF

Sitter och bokför kvitton från tiden strax innan jag startade mitt företag. Det handlar om inköp jag gjort för privata pengar, eget kapital. Jag fastnar på följande nöt:

Jag köpte en vara från England, och för att kunna göra det var jag tvungen att ange en engelsk postadress. Försäljaren är nämligen kontrollfreak och tillåter inte att utlänningar köper direkt från engelsk butik. "Min" engelska postadress utgjordes av ett företag, som specialiserat sig på just sådana här ärenden. Varan skickas till dem, och när den är betald skickar de den till mig och fakturerar mig för besväret.

Vad jag förstår blir det som om jag köpt varan över disk i England som engelsman och betalat engelsk moms. Men eftersom jag inte hade ett VAT-nummer när jag gjorde köpet, kan jag inte göra momsavdrag som in-moms i Sverige;

"En icke momsregistrerad person i Sverige eller en momsregistrerad person i Sverige som inte lämnar sitt VAT-nummer till säljaren vid inköp från personer i andra EU-länder än Sverige måste betala säljarens utgående moms. Utländsk moms är inte avdragsgill som ingående moms för en svensk redovisningsenhet utan får dras av som en kostnad fram till dess att momsen återkrävs och återbetalas från en utländsk skattemyndighet." (Bokföringstips.se)

Vad innebär detta på svenska? Att jag bokför varan som en momsfri förbrukningsinventarie så länge? Ska jag vid bokslut skicka nån speciell blankett till engelska skattemyndigheten och bifoga mitt kvitto på varan för att kräva den engelska momsen tillbaka? Vilken blankett i så fall?

På vilka konton bokför jag inköpen och kostnaden för distributionen? Vanligtvis lägger jag förbrukningsinventarier på konto 5410, och kostnad för Frakter/varudistribution på 5710. Kan det vara lämpligt att lägga dessa utlandsinköp på andra konton t ex 5490 och 5790 för att särskilja från svenska inköp? Eller ska jag skapa helt nya konton för det här? Hur ska de i så fall kopplas till varandra?

Varukvittot:
Vara - förbrukningsinventarie 6574,86kr
(varav VAT 17,5% 979,23kr anges alltså inte?)

Distributören:
Shipping charges 269,55kr
Tax 53,27kr
Fuel surcharges 35,04kr
Total charges: 357,87kr

Är distributörens skatter och avgifter avdragsgilla?  Kan de buntas ihop och konteras på ett konto + motkonto? Vilka?

FrknF

TimFaste

Summera allt du betalat för varan (inköpspris inkl. engelsk VAT, frakt, expedition etc.) tills den fanns hemma hos dig. Bokför det  som förbrukningsinventarie!

Det är bara å bunta ihop ...

FrknF

Tack för svar!

Varan finns i min makt sedan ett par veckor, klappat å klarrt. Men det känns konstigt att bunta ihop två kvitton som har helt olika betaldatum, 28/9 och 4/10...

Hur gör jag sedan för att få tillbaka momsen från engelska staten? Jag ska momsredovisa var tredje månad i Sverige, så den här lär väl komma upp ganska snart.

TimFaste

Kolla den här länken: Skatteverket ang momsåtervinning

Där får du information om hur och vilka beloppsgränser som gäller.