Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hjälp! Aktiebolag och privatkonto

Startat av Em, februari 05, 2011, 01:41:06 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Em

Hej!

Jag började jobba som ekonomiassistent i ett aktiebolag. Ägaren har köpt företaget några månader sedan. För en månad sedan använder han ett privat konto för alla utbetalningar.  Även på fakturorna som han har skickat till kunder står hans kontonummer för att företaget har inte något konto nu. Jag läste någonstans att det är omöjligt att skaffa ett företagskonto vid betalningsanmärkningar.
Jag är ny i området och vet inte vad jag kan göra. Hur kan jag bokföra betalningar?  Får man använda ett privatkonto för sitt aktiebolag?
Tacksam för svar

Fredrik Stigsson

Hej,

jag har varit med om samma sak i ett företag som jag har bokfört åt. Jag använde ett skuldkonto, exempelvis konto 2393 Avräkningskonto aktieägare, för att bokföra transaktioner som berörde en aktieägares privata konton. Tänk dock på att om saldot på ett sådant konto, lån från aktieägare, är positivt vid årets slut (debetsaldo) så räknas det som ett förbjudet lån till aktieägare (fordran på aktieägare) detta måste då justeras till noll igen. Detta kan exempelvis göras genom att du redovisar en löneutbetalning till aktieägaren och därmed också redovisar arbetsgivaravgift och preliminär a-skatt.

Em

Hej!

Tack för svaret!! Jag använder konto 2393 men nu görs alla betalningar från hans privatkonto och vi pratar om stora summor. Är det tillåtet att kundfakturor betalas in till hans privata konto? Jag har inte sett några inbetalningar ännu och undrar hur en kund kan överföra pengar till ett konto som inte  tillhör företaget?! Vad händer med skattekontot då? Hur kan han få momsen tillbaka, till det privata kontot?!
Många frågor...

TimFaste

Betydelsen som ligger i ordet "tillåtet" är ju ganska stark. Om något inte är tillåtet så är det förbjudet! Men ok - vi använder den vokabulären! Då ska vi också känna till att flera regelverk är inbegripna. Aktiebolagslagen och Inkomstskattelagen och i händelse av konkurs kommer ytterligare avväganden in.

En strikt tillämpning av gällande regler säger att de enda metoderna för överföring av pengar från ett aktiebolag till dess ägare är: a) lön, b) utdelning och c) nedsättning av aktiekapital (eller likvidation).

Allt därutöver är av ondo! I praktiken finns ju ändå många modeller. De vanligaste - förutom rena lagbrott - är kanske:

- att ägaren använder firmans kreditkort för privata inköp och att beloppen sedan dras vid nästa lönetillfälle samt
- att ägaren har lånat in pengar och får tillbaka räntor och amorteringar.

När det gäller kreditkortssituationen är det kanske framför allt Skatteverket som är känslig för s.k. "förbjudna lån", men om man utan dröjsmål reglerar skulden så uppfattas det i allmänhet som ok. Att ha lånat in pengar och få tillbaka räntor och amorteringar är ju helt i sin ordning.

Att å andra sidan under räkenskapsåret ha ett "förbjudet lån" som regelmässigt nollställs vid bokslutstillfället för att sedan dyka upp igen under nästa år är ett brott som kan leda till beskattning och skattetillägg.

Uppläggningen hos din uppdragsgivare "Em" är som jag ser det klart olämplig! Å andra sidan tycks det ju som om ägaren gått in med väsentliga belopp ur egen börs. Kundernas inbetalningar till honom privat blir då som när man överlåter sina kundfordringar till ett finansbolag. Så det är möjligt att det är försvarbart.

Men jag tycker ändå inte att det är en bra lösning. Njae, vi får för din skull hoppas att det rättar till sig med det snaraste.