Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: Revisorsassistenten81 skrivet december 11, 2011, 07:22:30 PM

Titel: Skriva av fakturor?
Skrivet av: Revisorsassistenten81 skrivet december 11, 2011, 07:22:30 PM
Om man har skickat en faktura till en kund på säg till exempel 10.000 kr, sedan efter en tid hör kunden av sig och berättar att han trodde att fakturan bara skulle ha varit på 8.000 kr. Man bestämmer sig då för att kunden skal "slippa" betala dessa resterande 2.000 kronorna. Hur går jag då tillväga? Skall jag kreditera konto 1510 kundfordringar och debetera något konto typ "kundförluster"?

Vad säger Skatteverket om detta? Är det okej att skriva av fakturor till höger och vänster så länge man skapar ett vertifikat på varje avskriven faktura och skriver en liten text om varför kunden slipper att betala?

Med vänliga hälsningar
Titel: SV: Skriva av fakturor?
Skrivet av: Fredrik Stigsson skrivet december 15, 2011, 04:41:09 PM
Hej,

du skall skapa en kreditfaktura på 2 000 SEK. En kreditfaktura bokförs på motsatt sätt jämfört med en vanlig faktura. En kreditfaktura syftar till att justera en felaktighet. En kundförlust uppstår om en kund inte kan betala fakturan och då krävs det att man har vidtagit åtgärder för att driva in pengarna eller att kunden har gått i konkurs innan man kan skriva av fakturan.