Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Verifikationer...

Startat av Håkan, april 13, 2010, 01:22:01 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Håkan

Hej!
Har några frågor kring verifikationer och min enskild firma. Använder Visma Enskild Firma.

1. I min pärm sätter jag in utskriften av "själva händelsen" från Visma. Gäller det en faktura jag skickat sätter jag först Vismautskriften, sen fakturan och sen pappret från BankGiro som visar att betalningen är gjord. Sen sätter jag ihop dessa med ett gem i pärmen. Är det rätt?

2. Jag betalar ibland saker med mitt privata kort/konto. Jag bokför då en insättning av privata pengar på beloppet och sen ett köp på beloppet. För köpet sätter jag utskriften från Visma samt "fakturan/följesedeln" som visar att betalningen är gjord tillsammans i pärmen. Men vad ska jag ha för verifikation för händelsen "insättning av egna pengar"?

3. Jag betalade en leverantör via Direktbetalning i Internetbanken, och i min pärm har jag satt in utskriften från Visma samt den redan betalda fakturan. Räcker det?

Min egentliga fråga är alltså om det jag beskrivit räcker som verifikationer och bokföringsunderlag eller om jag måste ha mer utförliga uppgifter.

Jättetack för er som hjälper!

TimFaste

Du lär inte behöver sätta in fler papper bland verifikaten. Det kan vara bra att i årspärmen komplettera med kontoutdrag som gäller ditt bankkonto för hela året. För den som vill kolla räkenskaperna finns det då ett tydligt samband mellan bokförda transaktioner och transaktioner på kontoutdragen.

Håkan


LS


Hej,

Jag ser att du använder Visma Enskild Firma samt att du gör precis som Visma säger att man ska göra (punkt 2). Detta tas upp i följande tråd...

http://bokfoering.se/forum/index.php?topic=677.0

Frågan är om det verkligen är korrekt att göra så?

Sedan en fundering som rör din egna fråga. Är det verkligen nödvändigt att göra utskrifter från bokföringsprogrammet för att sätta in i pärmen med verifikationer? Borde det inte räcka med att endast själva fakturan, inbetalningsavin (eller vad det nu rör sig om) sätts in där. Det viktiga är väl att den får ett verifikationsnummer som stämmer med bokföringen?