Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms vid interimsfordring mm

Startat av Cordula, augusti 01, 2011, 11:33:38 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Är på gång att bokföra interimsfordringer mm. Hur ser det ut med momsen, bör den periodiseras? Revisorn gjorde inte det förra året, jag tycker dock det borde göras?! Gäller kontantmetoden.

Kiki

Hej Cordula,

så vitt jag vet periodiseras inte momsen. Den föras av när du har fått in den resp. betalats.

Bokför jag exempelvis en faktura som typ förskott från kund i december, men utföra arbetet först i januari bokför jag inkomst av tjänst som förskott dock momsen på 2611.

Kanske har jag fel, då får någon gärna rätta mig.

Tyvärr Cordula händer inte så mycket här i forumet sedan en tid tillbaka. Hoppas det beror på semestertiden och att forumets proffs kommer tillbaka snart ;D

Cordula

Kommer de inte tillbaks behöver väl vi ta över  ;D

Det med periodisering av momsen står ingenstans. Kollade mina studieböcker- ingenting står där. Det enda jag hittade var något i en broschyr från skatteverket när det gäller förenklad bokslut. Där står att man ska ta upp bruttobeloppet när det gäller periodisering. Interimsfordringar och interimsskulder alltså inklusive moms. Men då frågar jag mig om det blir rätt beskattning. Normalt skattar jag ingen moms, den förs ju bara av till skatteverket, men när jag bokför beloppet inklusive moms, hamnar det verkligen bara i BR?

I alla fall verkar jag inte vara helt ut och cyklar gällande periodisering av moms. Om du gör likadant...