Hej!
När jag startade upp, så fanns det ju inga pengar i företaget, utan jag betalade med av mig förut skattade pengar. Det blev inga stora summor, men många bäckar små,,
Nu till min fråga. Jag vill ju ha tebax mina surt förvärvade pengar, som jag tidigare lånat ut till företaget, och nu undrar jag hur man gör på enklaste sätt.
Jag har bokfört alla inköp som uttag ur Kassan, och vid varje inköp, så har jag även bokfört en egen insättning på samma belopp, som jag handlat för. Bokföringsmässigt så är kassan på 0:- nu.
Men nu undrar jag, hur kommer jag åt mina skattade pengar???
Nu finns det pengar i företaget!!
Tacksam för svar
PG Johansson.
Hej!
För att få tillbaka pengarna så gör du ett eget uttag genom att föra över pengarna från företagets konto till dig själv som privatperson. Om du har en enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag så bokförs det här som ett eget uttag.
Exempel, uttag på 5000 SEK från företagets bankkonto
1940 Bank; Kredit; 5000
2013 Eget uttag; Debet; 5000
Har du ett AB eller en ekonomisk förening så anses du har lånat ut pengar till företaget och då finns dessa pengar förmodligen på ett skuldkonto eller avräkningskonto, exempelvis 2891 Avräkning aktieägare 1.
Exempel, uttag på 5000 SEK från företagets bankkonto
1940 Bank; Kredit; 5000
2891 Avräkning aktieägare 1; Debet; 5000