Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Faktureringsmetoden

Startat av Rocky, maj 17, 2011, 11:42:29 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Rocky

Har ett eget företag sedan aug -09. Ska bokföra enligt faktureringsmetoden men oftast har det blivit att jag låtit verifikaten ligga tills jag betalt dem/fått betalt och först då bokfört dem. Endast då de obetalda passerat kvartalsboksluten har jag registrerat dem som levskulder/kundfodringar.

Det är ju inte bra och nu har jag även fixat månatlig momsredovisning så bra rutiner är ett måste. Överallt står det att man ska kopiera verifikat när de anländer och bokföra orginalet direkt som skuld/fodran. Men jag har ingen kopiator och det borde finnas andra sätt att göra det på. De gånger jag har kopierat har det ofta slutat i kaos med dubbelbetalningar eller dubbla annat eller inget alls. Vill helst slippa kopior helt enkelt.

Hur kan en bra metodik se ut?

mikaelgreen

Varför ska du kopiera fakturorna? För att sätta in kopian när du betalar? Håller med, låter som ett recept för dubbelbetalningar.

Det allra bästa vid faktureringsmetoden är att använda en reskontra, dvs en sidofunktion som håller reda på alla fakturor och betalningar och som automatiskt bokför dem. Alla bokföringsprogram över den absoluta basicnivån har detta. Med en reskontra syns det i programmet vilken faktura som betalades när. Jag brukar inte använda något som helst underlag vid levbet, såvida det inte finns ett explicit utbetunderlag. Gå efter kontoutdraget bara.

Hur håller man reda på vilka som är betalda då? Själv lägger jag alltid in dem i internetbanken och markerar dem med Bet. Sen bokför jag månadsvis. Vill man bokföra oftare än så kan man ju använda reskontran som sin "betalningslista".

micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki

Jag kopierar heller inte mina fakturor. Jag lägger dem också i reskontran och markerar dem manuellt som betalt när det har skett enligt kontoutdrag.

Kanske Rocky frågar efter kopiering eftersom det står på skatteverkets hemsida att man ska göra det. Jag har ändå inte gjort det. Men man kan kanske scanna in dem och lagra dem i dator, men inte alla har ju möjlighet till detta.

Jag kopierar bara kvitton som kan bleka efter en tid.
//Ki

kex91

Jag ska titta på reskontra och se om jag kan förstå hur de fungerar.

Men nu är nu. Jag har nu fått pengar för fakturor jag tidigare bokfört på debet på konto 1500. Hur gör jag nu. Bör man kontera bankgiropapperet jag fått eller kan man till och med göra en ändring i orginalkonteringen på fakturan? Allt är väl tillåtet bara det sker med ordning och logik?

Kiki

Jag brukar göra så här:

Leverantörsfakturor:
Fakturan anländer-jag lägger in en betalning hos min bank-registrerar fakturan i leverantörsreskontra i mitt bokföringsprogram, då blir det en skuld ju-fakturan kommer i en pärm med notering om verifikationsnummer, löpnummer och leverantörsjournal nummer på- har fakturan betalats markerar jag det i programmet och beloppet bokas. För denna utbetalning kommer programmet att generera bokföringsunderlag som jag lägger i en pärm-

Utgående fakturor:
Då jag använder mig av VISMA administration 200 har jag inte ovan beskrivna rutiner för mina utgående fakturor.
Skickas en faktura ut bokför jag den som fordran, fakturan landar som verifikat i min pärm.
Har fakturan betalats, gör jag en utskrift på inbetalningen som jag använder som verifikat på inbetalda belopp.

Som jag förstår har du ingen skrivare, men då skulle du kunna skapa liknande mappar på din dator och spara dina dokument där istället för att skriva ut. Du kanske kan generera en virtuell pdf skrivare och genom den sparar dina dokument.

Tänk dock på att göra regelbundna backup....har själv råkat ut för hårddisk crash...inte roligt! >:(

Hoppas jag kunde hjälpa till lite  :)

//KI