Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - mikaelgreen

#61
Löpande bokföring / SV: Årets planenliga avskrivningar
februari 02, 2011, 02:31:20 PM
Det sista ser rätt ut, förutsatt att 1221 innehåller endast anskaffningsvärden och att ackumulerade avskrivningar ligger på ett separat konto.

Även förutsatt att du gör 20% avskr per år oavsett anskaffningstidpunkt på året (eller att alla transaktioner görs 1 jan).

/Micke
#62
Boka så att alla kontona nedan nollas och ta sedan "nettot" på 2010, dvs:

2012   -6 000:-
2013   -16 700:-
2018   14 500:-
2019   -28 000:-
2010   36 200:-

Stämmer det förresten att du gjorde en förlust på 28 tkr, men ändå betalade prelskatt och tog ut mer än du satte in? (bara kollar, lätt att vända 2019 fel ibland)
#63
Hmm, nu ska vi se. Vi tar periodiseringen först.

Det är ett krux med momsrapporten vid periodiseringar. Jag brukar göra så att jag bokför all fakturering på det vanliga intäktskontot, t ex 3041. Sen i slutet av månaden gör jag justeringar av upplupna/förutbetalda intäkter mot 1790/2990 och använder då ett intäktskonto utan momskod, i mitt fall 3980 (välj ett som du tycker passar bra). Det innebär att fakturerad försäljning i månaden ligger på 3041 (som stämmer med utg moms) och momsrapporten stämmer, medan månadens intäkt blir summan av 3041 och 3980. Så gör iaf jag. Nån som har andra bra metoder?

Momsrapporten då. "Momspliktig omsättning" och "Momspliktig försäljning" är samma sak. Inköp av tjänster är inte omsättning, omsättning är dina intäkter som alla ska i någon av rutorna 5-8 eller 35-42. Och den momspliktiga omsättningen i ruta 5-8 måste såklart stämma överens med utgående momsen i rutorna 10-12.

Inköp med omvänd skatt är en annan sak. Den hamnar i ruta 20-24 och den "utgående momsen" (förvirrande namn, tycker jag) i ruta 30-32. Den motsvarande ingående momsen vid den omvända skatten klumpas ihop med övrig ingående moms i ruta 48.

Om momskoderna i programmet är korrekta ska du kunna föra över siffrorna direkt till skattedeklarationen.

Hoppas det hjälper.

/Micke
#64
Löpande bokföring / SV: Enkel bokföringsfråga
januari 27, 2011, 09:00:50 AM
Ja, ungefär så enkelt är det. Om du hade haft en tillgång som skulle bokföras i balansräkningen hade man behövt kolla på egen insättning, marknadsvärdering etc. Men det rör det ju sig inte om i det här fallet.

Så det är nog bara att börja ta intäkterna och kostnaderna i verksamheten.

/Micke
#65
Hmm, inte helt säker på att jag förstår frågan, men det låter som att första steget är att se till att momskoderna i kontoplanen är rätt. T ex ska momskoden på 3041 Försäljning tjänst vara så att den skickas till ruta 5, etc. Momsrapporten går helt på kontonas respektive momskoder, iaf i de program jag använt.

Ang andra frågan: Antar till att börja med att du har kalenderår som räkenskapsår. Då ska momsen normalt sett redovisas det år fakturadatum ligger på, oavsett när arbetet skedde, oavsett om du har kontant- eller faktureringsmetoden och oavsett när betalningen sker. Det finns några undantag till detta, men för det mesta funkar det så. Tror vi behöver lite mer info om situationen för att ge ett mer exakt svar. När skickades fakturan och varför stämmer försäljningen inte överens? Är det pga periodisering till 2010?

/Micke

#66
Skatten är på vinsten, dvs försäljningssumman minus anskaffningsvärdet. I ditt fall skulle det väl bli en förlust på 2000 kr och då får du istället en skattereduktion.

/Micke
#67
Löpande bokföring / SV: Enkel bokföringsfråga
januari 26, 2011, 07:56:02 AM
Förstår det, det är lite otydligt i enskilda firmor vad som är skatteskuld och vad som kan spenderas. Man kan göra som du gör - att föra över utg moms (ev reducerat med ing moms) och skatt (50% av resultatet brukar vara lagom) till ett separat konto. En liknande variant är ju att se till att din prelskatt till SKV är på precis rätt nivå - kan iofs vara svårt om dina intäkter varierar. Kan dessutom tära på likviditeten ibland. Den metod jag brukar rekommendera är att göra eget uttag på 50% av resultaten varje månad. Då är man hyfsat safe.

Tycker du ska köra med den metod som känns bäst och mest logisk för dig - resultatet blir ju ungefär detsamma.

Micke
#68
Löpande bokföring / SV: Enkel bokföringsfråga
januari 25, 2011, 10:37:05 PM
Så kan du absolut göra, om du vill. Poängen är väl då att du inte av misstag ska spendera dem på annat, så att du alltid har likviditet att betala momsen. Det kan blir lite rörigt med många transaktioner och jag skulle personligen inte idas göra det, men du kan absolut om du vill.

Antar att du inte för tillbaka för ingående momsen varje gång du köper något, så du kommer i slutändan få ett plussaldo på "momskontot" när momsen är betald.

Du bokför det helt enkelt på ett annat konto för bankkonto. Om du t ex har ditt företagskonto på 1930, kan du lägga ditt "momskonto" på t ex 1940. Så överföringen av 5000 kr skulle bli:
1930 K 5000
1940 D 5000

Not: Om fakturan är på 20 000 kr inkl moms bör momsen bli 4 000 kr, eller hur?

/Micke
#69
Skatt och deklaration / SV: Periodisk sammanställning
januari 25, 2011, 10:29:26 PM
Sant på båda punkter. I de flesta fall.

Vi råkar tyvärr ha rätt många solo-internetentreprenörer med affiliateintäkter, som tenderar att komma från t ex Zanox (Tyskland) eller Google/Commission Junction som båda lagt sina Europeiska bolag på Irland (bastards!). Det är alltså tjänsteintäkter som beskattas av avsändaren och därför ska upp i PS:en för mottagaren, såvitt jag förstår. Och dessa faktureras inte utan betalas bara ut, medan man får dra ut nåt slags underlag från deras internettjänst. Inte del av kundreskontran, alltså.

Visst, man kan bläddra igenom underlagshögen efter EG-intäkter om man inte hunnit bokföra månaden, fast man undviker ju gärna det extra momentet.

Men det är som det är, helt enkelt. Var bara nyfiken om någon hade kommit på något bättre sätt att hantera det.
#70
Skatt och deklaration / Periodisk sammanställning
januari 25, 2011, 09:42:21 AM
Tänkte höra hur alla redovisningsproffs (speciellt ni som driver byråer) hanterar de periodiska sammanställningarna (PS).

Lite snabb info: PS ska lämnas om man har omsättning till annat EG-land som är momsfri pga reglerna för omvänd moms (enkelt uttryckt). Redovisningsperioden är kvartal för tjänster och månad för varor (men man kan anmäla att man vill redovisa kvartalsvis även för varor). Deadline för PS är den 20:e månaden efter redovisningsperioden (för pappersredovisning) och den 25:e (för onlineredovisning). Förseningsavgiften är 1000 kr (!). Redovisade belopp stämmer SKV automatiskt av mot beloppen på relevanta rader i skattedeklarationen.

En så relativt tight deadline och hög förseningsavgift tycker jag själv är absurd, speciellt om man ställer den i proportion med den, i mitt tycke, mycket viktigare skattedeklarationen. Planeringsmässigt ställer det till ett potentiellt problem för oss redovisningsbyråer. Vi kan av naturliga skäl inte börja bokföra våra kunders marsbokföring den 1 april - inte ens kunderna har fått in alla sina marsunderlag än och än mindre har de skickat dem till oss. Typ den 4-5:e kan vi i bästa fall räkna med att ha allt material hos oss (och vi vet att långt ifrån alla lämnar så tidigt). Det lämnar oss i bästa fall 20 dagar att slutföra alla kunders bokföring, åtminstone till den punkt vi kan göra PS. Visst, vi kanske kan prioritera kunder som brukar ha EG-omsättning, men det är inte riktigt schysst mot övriga kunder.

Är det någon som har liknande problem med PS? Hur hanterar ni dem?

/Micke
#71
Löpande bokföring / SV: Fusion av helägt dotterbolag
januari 24, 2011, 11:45:35 AM
Tack Tim, jag hade nån slags liten aning i bakhuvudet att man inte skulle gå via RR, men visste inte säkert. Är så sällan man får träna på fusioner. :-)
#72
Om man vill hålla det så enkelt som möjligt, skulle jag rekommendera:

  • Dra kostnaden direkt om det kvalificerar som förbrukningsinventarie enligt lindblomnisses definitioner, dvs livslängd<3 år eller anskaffningsvärde<21400 kr.
  • Bara om du måste, ta det som anläggningstillgång. Använd i så fall avskrivning på fem år, om inte det är en väldigt speciell inventarie som kräver längre avskrivning. Avskrivning på mindre än fem år går inte att göra skattemässigt, så det är onödigt att göra det bokföringsmässigt.
  • Skippa den "förenklade" restvärdesavskrivningen - den är bara krånglig. Kör rak avskrivning med 20% per år i fem år istället. Håll ett enkelt anläggningsregister (lista över inventarier och avskrivningar).

Detta är alltså "keep it simple". Om man vill köra lite mer finlir för att t ex bevara så mycket eget kapital som möjligt eller maximera avdragen, kan man såklart göra det, men då krävs det ju att man sätter sig in i reglerna lite mer.

Visst, avskrivningsmetod och -period ska spegla värdeminskningen, men i min erfarenhet är det väldigt sällan man som bokföringslekman stöter på fall där inventarier är så speciella att de inte får skrivas av rakt över fem år.

/Micke
#73
Har aldrig hittat något konkret om hur man ska göra. Det skadar väl inte att låta momsfordran/-skulden ligga i BR vid årets slut, för tydlighet. Men jag ser inget som hindrar att man för om det first thing på det nya året.

För ett AB skulle man då föra över den till 1640 skattefordran/2510 skatteskuld. I en EF till 201X eget kapital.

Eller om det känns bättre kan man nog göra det vid deklarationstillfället (då man med säkerhet vet vilket belopp man faktiskt deklarerar) eller när slutskattebeskedet kommer.
#74
Löpande bokföring / SV: Fusion av helägt dotterbolag
januari 23, 2011, 10:15:59 AM
Om det är till någon hjälp, ska BR efter en fusion se likadan ut som den konsoliderade BR i en koncern, har jag lärt mig. Tyvärr är mina koncernredovisningskunskaper lite rostiga, men jag tycker det ni säger låter logiskt.

Av nyfikenhet, om de 240 000 kr går via RR, vilket konto använder man då?

/Micke
#75
Skatt och deklaration / SV: Inkråmsaffär momsfri???
januari 23, 2011, 10:05:27 AM
Överlåtelser av en hel verksamhet eller en separat verksamhetsgren är alltid momsfria. Så att sälja tillgångar som en del av en verksamhetsöverlåtelse är momsfritt, medan om jag skulle sälja lite inventarier på Blocket (utan att verksamheten säljs) skulle det vara moms på det (förutsatt att jag är momspliktig och drog moms när jag köpte prylarna).

/Micke