Köp till företaget med privata pengar ??????

Startat av CT, september 19, 2010, 10:14:04 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

CT

Hej ganska ny här och har en fråga angående privata köp?
Kan först säga att vi har Visma enskild firma

Ex. Jag handlar på Jula för 587:- har använt mitt privata kort. Hur ska jag bokföra detta.
Jag gör en egen instättning i kassan ¨på 587:-, sen gör jag en utgift på samma summa och redovisar momsen där. gör jag rätt??

Sen till stora frågan hur får jag den tillbaka i handen ,,eller hur fungerar det. ???

Mvh Christer

Fredrik Stigsson

Hej,

när det gäller Visma Enskild Firma så måste man tyvärr registrera en inbetalning och en utbetalning när man gör ett inköp med privata pengar (egen insättning). Du registrerar först en inbetalning som en egen insättning till kassan och därefter registrerar du en utbetalning som ett inköp från kassan och tar då hänsyn till den ingående momsen. Du gör därmed rätt :).

När du vill få tillbaka pengar som kompensation för egna utlägg eller när du i andra fall vill betala pengar från din enskilda firma till dig själv som privatperson så gör du en utbetalning och registrerar denna utbetalning i Visma Enskild Firma som ett eget uttag.

CT

Tack snälla för svar då har jag fått klarhet i mina funderingar

Christer

LS


Vad jag förstår ska det dock gå bra att göra en större insättning i kassan vid ett enstaka tillfälle istället för att göre en inbetalning vid varje dylikt köp. Det viktiga är att kassan aldrig hamnar på minus.


CT

Okey så jag kan ta från girot och sätta in en summa i kassan så det finns att ta av där, jag det låter ju helt klart lättare.  tack för tipset

Cordula

Varför jobbar med kassa? Då är ni ju tvungna att föra kassabok också!

När vi handlar kontant eller med privata kontokortet bokar vi ägarinsättning mot inköpet, t.ex. förbrukningsinventar/ moms. Då slipper vi kassan.

LS


Det lär knappast behövs någon speciell bokföring för en liten löjlig handkassa. Jag tycker att det funkar smidigt att göra på det vis som nämns här ovan...

Cordula

Löjlig handkassa- ok, du kan ju göra hur du vill. Men frågan är ju var någonstans gränsen för "löjlig" går...