Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Betalda måltider AB

Startat av Cordula, september 15, 2010, 11:50:26 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Gäller AB där det bara finns en aktieägare som inte ens ta ut lön. Min chef  ;D

Just nu är jag på gång att kolla det gångna årets verifikationer och bokföringen. Bland annat upptäckte jag att han väldigt ofta äter lunch ute, troligen i samband med kundbesök.

Hur gör jag med bokföringen?

Anledningen behöver väl skrivas på verifikationen, eller? Hur bokför jag måltiden? Går det överhuvudtaget att kostnadsföra måltider i samband med en dagsresa till annan ort? Det finns kvitton av restauranger i närheten (det går väl inte?!), sedan finns det kvitton av restauranger längre än 5 mil borta.


TimFaste

Vi tittar först på begreppet representation:

Om din chef väljer att ta ut en kund eller samarbetspartner på en bit mat i samband med förhandlingar, diskussioner om möjliga, planerade eller beslutade affärer så är det helt OK. Det konteras som representation (6071 Representation, avdragsgill; 6072 Representation, ej avdragsgill).

Läs gärna mer om representation på Skatteverkets hemsida: Skatteverket ang representation

Då spelar det ingen roll om näringsstället ligger på orten eller långt bort i skogen!  ;D

Annan förtäring:

Om din chef väljer att låta företaget bekosta måltider för sin egen räkning eller i sammanhang som inte kan definieras som representation så kan det hanteras på två sätt. Antingen tar företaget kostnaden och lägger till måltidsförmån på nästkommande lönespecifikation (jag tänker mig att lönebiten kommer att fungera nu när du börjat där). Eller också görs ett avdrag på lönen som motsvarar utlägget.

Cordula

Representation är klar, då vet jag vad det är jag behöver, men problemet är att han äter ensam väldigt ofta. Kan tänka mig att han åker till stan, handlar, kanske hälsar på en kund- och äter lite. Men det är väl privat, eller?

Och han kommer inte att ta ut lön i framtiden heller; han nöjer sig med aktieutdelning och detta belopp han kan ta ur ABn som beskattas med bara 20%. Han har ett enskilt företag också där han har inkomster, men de verifikationerna kollade jag inte än. Började med ABn eftersom skatteverket behöver ha deklarationen.

Men måltidsförmån då- det behöver ju deklareras i samband med skattedeklarationen, eller? Jag begriper mig inte riktigt på hur det ska funka. Det ska ju skattas på ett visst sätt, men förklaringen som finns på skatteverkets informationen fattar jag inte riktigt. Behöver han deklarera varje betald måltid med ett visst belopp?


TimFaste

Skattepliktiga förmåner tas upp som en "påhittad inkomst" eftersom inga pengar betalas ut till den anställde.

Denna "påhittade inkomst" ska vara underlag för arbetsgivaravgift (och ingå i underlaget för skatteavdrag tillsammans med utbetald lön - om det nu finns sådan; men man kan inte dra skatt om det bara finns denna påhittade inkomsten ...).

Den ska också finnas med på kontrolluppgiften som lämnas.

Rent allmänt är det ett oskick när företagsledare slarvar runt och låter företaget betala privata kostnader som t.ex. egna måltider. Det kostar dig mycket extra arbete och det kostar då honom lön för tid som kunde använts bättre!  >:(

Uppmana honom att sluta med de där dumheterna och säg åt honom att ta ut traktamente och sedan bekosta sina måltider med egna pengar!!!!!!!!

Mer info om förmåner här.