Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Cordula

#166
För en AB är det klart hur jag ska boka intäktsräntan på skattekontot, men för enskilda företagare bokas skatten ju mot eget kapital. Och jag är nu osäkert hur jag ska boka intäktsränta på skattekontot.

8413 - ej skatteplikt.intäktsränta debet
2018 - egen insättning?!

#167
Jag tycker att reglerna kring förbrukningsinventar och inventar inte är riktigt tydliga. Hur är det med en företagsbil som köptes för mindre än 21.400 Sek? Eller ett släp eller en husvagn? Känns konstigt som förbrukningsinventar, men avskrivning enligt plan på fem år känns lika dumt. En gammal bil kan ju inte skrivas av på fem år. Men att skriva av på två eller tre år- det får man väl inte göra?

Är osäkert hur jag ska göra.
#168
Tack för svaret.

Men lite häftigt att det står fel i läroboken. De skriver väl att det finns ett skattekonto, men vi arbetade aldrig med det. Och nu har jag gjort fel och bör göra om löneutbetalningen. Bra att det bara är tre löner som ska korrigeras.

#169
Läste en gammal tråd om hur man bokför arbetsgivaravgifter och är nu lite förvirrad eftersom det inte ser ut som i min lärobok (ok, den är några år gammal...)

I samband med löneutbetalning bokförde jag så här:

debet 7010 (bruttolön)
kredit 2710 (löneskatt)
kredit 1930

debet 7510 (sociala avgifter)
kredit 2730 (arb.givaravgift)

När sedan löneskatt och arbetsgivaravgift betaldes till skatteverket bokförde jag så här:

debet 2710 (löneskatt)
debet 2730 (arb.givaravgift)
kredit 1930

Så långt ser allt bra ut. Men sedan får jag problemet att debitera på skattekontot. Men jag får ju inte bara hoppa över 1930, transaktionen finns ju. Vilket motkonto får jag kreditera? Eller gör man helt annorlunda i dagsläget?
#170
Det med 2012 är ju en riktig bra idé! Det ska jag göra. Tack ska du ha!

-gäller ju också för skatt på räntor, eller? Såg på kontoutdraget att banken tog preliminärskatt på inkomsträntor.
#171
Vill försäkra mig att jag har förstått rätt: Betalar jag årsskatt från företagskontot gäller det som eget uttag. Jag bokförde så här:

1.  debet 8910, kredit 1920
2.  debet 2013, kredit 8910

För att veta vilken slags eget uttag det är.

Får man göra så?
#172
Löpande bokföring / SV: Slarvig bokföring
november 22, 2010, 07:20:24 PM
Du kan alltid lämna in rättelse av skattedeklarationen, fast du bör motivera den.
Hur du hanterar detta med fel datum i visma vet jag inte. För var och en verifikation skulle jag kanske göra en anteckning att det hör i oktober och vara lite mer aktsam vid nästa skattedeklarationen så att det inte går snett?! Man kan ju också radera verifikationer.
#173
Bokslut och årsredovisning / SV: Avskrivning inventarier
november 22, 2010, 07:15:37 PM
Enligt min uppfattning spelar det ingen roll när under året man köpte inventariet, det skrivs av med hela årsbeloppet i alla fall. Har inventariet kostat 100.000 Sek och skrivs av på 5 år skulle jag därför skriva av 20.000 Sek. Och det även om du köpte det den 31 dec.
#174
Själv hade jag inte fått semesterlön när jag jobbade några månader bara, men jag vet inte om min dåvarande chef hade gjort rätt. Min nuvarande chef i alla fall anställde två personer för en projektanställning på tre månader. Ska de få semsterlön eller inte? Kollektivavtal är inte tecknat.
#175
Egen insättning: Du kan använda konto 2018 (kredit) då borde du också använda 2013 för eget uttag, men då på debetsidan. Annars tag 2010 (som är ett slags huvudkonto) och debitera eller kreditera beroende på vad det handlar om. Själv tycker jag mest om 2018 och 2013, då vet man per en gång hur mycket man stoppade in i företaget och hur mycket man har tagit ut.

Motkonto- det beror på. Sätter du in pengar på bankkontot, då kan du använda 1920, 1930 eller 1940. Betalar du en faktura med privata pengar, då sätter du in det beloppet och debiterar mot utgiftskontot. T.ex.: Du köper kontorsmaterial och betalar med privata pengar. då blir det egen insättning 2018 på kreditsidan och 6110 och 2641 på debet.

För litteratur finns ett facklitteraturskonto, hur det heter kommer jag inte på just nu. Adaptern- något för datorn? Kanske kontorsmaterial. Eller förbrukningsinventar.

För dina noter kan du skapa ett underkonto i kontoplanen. Du kan förresten skapa så många individuella konton du vill.
#176
Jag är på gång just nu med att rätta till bokföringen av min chefs enskilda företag. Och upptäcker nu att det saknas många fakturor. Dels så använde min chef bankens överföringsbekräftelse som verifikation för utgifter, men det får man väl inte göra så? Det borde väl finnas fakturor för alla utgifter?

#177
Jag har nu ringt till skatteverket och fått fram vilken tabell det är som gäller för den andre. Det var väl den bästa lösningen.
#178
Löpande bokföring / SV: Lite diffusa inköp..
oktober 14, 2010, 09:43:54 AM
Men frågan är ju hur kunden tänker. Min chef sa åt mig att jag inte bör hantera som själva skatteverket, och att det är något som kunderna inte tycker om. Var någonstans går gränsen? Och egentligen är det ju kunden som bör svara för sin bokföring, och när hela tiden kommer in sådana kvitton trots att han vet att det inte får kostnadsföras- hur gör man då?

Jag bör nu också boka en kostnad som jag egentligen är tveksamt till, men han har rätt: Jag är inte skatteverket. Jag ska företräda kunden och hitta en så bra lösning som möjligt. För honom, inte för skatteverket.

Hoppas det hela löser sig när man har mer erfarenhet...
#179
Men om man missade transaktionen helt? Jag t.ex. upptäckte någon gång att jag inte bokförde en transaktion och lade till det med det datumet jag hade upptäckt felet- ska man alltså inte göra så?
#180
Ja, tyvärr.

Men jag kom på att en kreditering på 3041 kanske är rätt i alla fall. Fast ibland tvivlar jag på det när jag funderar lite mer om bokningen.