Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Lite diffusa inköp..

Startat av fuling, oktober 05, 2010, 03:09:12 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

fuling

Jag har ett par inköp som jag är lite tveksam på vilket konto dessa ska bokföras..

- En lampa har inköpts. Är detta ngn form av lokalkostnad eller en förbrukningsinventarie?

- Man har köpt blommor till en av sina fastigheter. Vilket kostnadskonto går detta under?

- Slutligen har företagaren köpt väldigt dyra kläder (skjorta, kavaj m.m) som har gått på ett par tusen kronor. Jag tycker att det känns väldigt svårt att hitta ngt konto som skulle vara försvarbart för en sådant inköp. Det kan ju inte gärna gå under arbetskläder - eller har jag fel?

TimFaste

Både lampan och blommorna kan väl gå på övriga lokalkostnader?

Skjorta, kavaj m.m. för ett par tusen - tja, så väldigt dyrt är det kanske inte :D! Men det är under alla omständigheter en privat kostnad! Antingen löneavdrag eller en extra lön! Med arbetsgivaravgifter och hela kitet!

Cordula

Men frågan är ju hur kunden tänker. Min chef sa åt mig att jag inte bör hantera som själva skatteverket, och att det är något som kunderna inte tycker om. Var någonstans går gränsen? Och egentligen är det ju kunden som bör svara för sin bokföring, och när hela tiden kommer in sådana kvitton trots att han vet att det inte får kostnadsföras- hur gör man då?

Jag bör nu också boka en kostnad som jag egentligen är tveksamt till, men han har rätt: Jag är inte skatteverket. Jag ska företräda kunden och hitta en så bra lösning som möjligt. För honom, inte för skatteverket.

Hoppas det hela löser sig när man har mer erfarenhet...

TimFaste

Den som utför bokföringsuppdrag för annans räkning som redovisningskonsult, redovisningskontorist verksam vid en redovisnings- eller revisionsbyrå eller på annat sätt självständigt bedriver uppdragsverksamhet inom redovisningens område bör nog fundera över vad som sägs i REKO - Svensk standard för redovisningstjänster. Om någon inom företaget är auktoriserad redovisningskonsult så gäller att samtliga medarbetare inom företaget följer REKO.

I Reko 160 Redovisningskonsultens skyldighet att ta hänsyn till lagar och föreskrifter vid ett redovisningsuppdrag sägs det bl.a.:" ... En redovisningskonsult ska upprätta redovisningen enligt de lagar och regler som finns. ... Om redovisningskonsulten vid utförandet av sitt redovisningsuppdrag konstaterar felaktigheter, oegentligheter eller andra överträdelser av lagen i uppdragsgivarens verksamhet, förväntas han eller hon agera genom att skyndsamt påtala omständigheterna för uppdragsgivaren. Om uppdragsgivaren inte rättar det som påtalats ska redovisningskonsulten ompröva förutsättningarna för uppdraget, vilket kan innebära att han eller hon frånträder uppdraget."

Den typen av beslut ligger väl närmast på din chef, men du sitter i en jobbig situation.

Med tanke på din kommentar "... Jag ska företräda kunden och hitta en så bra lösning som möjligt. För honom, inte för skatteverket. ..." så är det i förlängningen ingen bra lösning för vare sig kunden, konkurrensen inom kundens marknad, samhället, företaget du jobbar på eller dig själv att bejaka överträdelser av gällande rätt. Vi hamnar bara i otrevliga situationer där den ene har hållhakar på den andre och alla inblandade lever under hotet att det uppstår konflikter och besvärligheter. Ibland med skattetillägg som konsekvens.

Förlåt mig för att jag är 'a grumpy old man', men det är jag - och det står jag för!  ;D