Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms

Startat av fuling, september 27, 2010, 02:44:13 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

fuling

Hur är reglerna när det gäller sena leverantörsfakturor och när dessa ska bokföras?

Jag har fått in ett par fakturor av företaget som jag bokför för som avser maj och juni. Dessa månader är ju redan avslutade vad gäller momsdeklaration. Måste jag lägga dessa fakturor på den månaden som de faktiskt avser - eller kan jag lägga dessa på augusti då jag fick en påminnelse på dessa två som har augusti-datum. Vet att jag har haft kontakt med ett redovisningsföretag som lade sena fakturor på den månaden som var aktuell (dvs augusti i mitt fall). Det blir ju så mkt mek med att korrigera skattedeklarationer annars.. Men får man lov att göra såhär?

Fredrik Stigsson

Hej,

man får ju inte medvetet sortera in fakturor i nästkommande månad (eller räkenskapsår) med avsikt att skjuta på momsbetalning eller skattebetalning. När det tillfälligt uppstår felaktigheter som gör att fakturor hamnar i fel månad på grund av omständigheter som man inte själv kan styra över så väljer jag själv gärna den enklaste lösningen att lägga fakturan i nästa månad. Detta problem uppstår normalt enbart för leverantörsfakturor och det innebär ju då ingen extra momskredit för dig om en sådan leverantörsfaktura bokförs i nästa månad.