Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Enskild firma

Startat av fuling, september 16, 2010, 12:39:00 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

fuling

Är det ngn som på ett snabbt och enkelt sätt kan ge en snabb genomgång i hur det skiljer sig mellan en enskild firma och ett AB vad gäller bokföringen? ;)

Jag har ett par frågor som jag behöver svar på. Den EF i fråga är ett företag som äger fastigheter och får hyresintäkter ifrån dessa.

- Nu har jag fått en spec ifrån banken över amorteringar och räntor som ska dras från de olika konton. Varav ett är ett privat bolån - detta bortser jag väl ifrån? Bokför man amorteringar och ränta som har dragits under året ifrån företagskontot månadsvis eller inte alls? Ser att hon som har haft hand om bokföringen innan mig inte har bokfört ngt sådant under året hittills.

- Om man ökar sin företagskredit - hur bokförs detta?

- Företaget har köpt en ny fastighet. Vad bokför jag i samband med detta? Kostnaden för lagfart - är det ngt som ska finnas med i bokföringen? Hur vet man vilket värde på fastigheten som ska tas upp i balansräkningen?

- Avskrivningar - gäller det några särskilda regler där? Hittills i år har inga avskrivningar gjort alls. Vad kan detta bero på tro?

Många frågor blev det - som jag hoppas ngn ska kunna svara på :)

Fredrik Stigsson

Hej!

Är det ngn som på ett snabbt och enkelt sätt kan ge en snabb genomgång i hur det skiljer sig mellan en enskild firma och ett AB vad gäller bokföringen?
Den stora skillnaden när det gäller bokföringen i en Enskild firma jämfört med ett AB berör det egna kapitalet och skattekontot. En enskild firma har inget eget skattekonto (den enskilde näringsidkarens skattekonto används) och en enskild näringsidkare kan inte vara anställd i sin egna firma utan gör egna uttag när han behöver pengar till sina privata levnadsomkostnader. I en enskild firma används normalt kontona 2010 till 2019 för att bokföra transaktioner i det egna kapitalet såsom egna insättningar, egna uttag och årets resultat.

- Nu har jag fått en spec ifrån banken över amorteringar och räntor som ska dras från de olika konton. Varav ett är ett privat bolån - detta bortser jag väl ifrån? Bokför man amorteringar och ränta som har dragits under året ifrån företagskontot månadsvis eller inte alls? Ser att hon som har haft hand om bokföringen innan mig inte har bokfört ngt sådant under året hittills.
Amorteringar och ränta på lån bokförs när pengarna har dragits från företagskontot. Om räntan är väsentlig så sker det normalt en periodisering av räntekostnaden vid årsbokslutet. Det är den enskilda näringsidkarens krav på ekonomisk information som bestämmer om räntan skall periodiseras per månad eller år.

- Om man ökar sin företagskredit - hur bokförs detta?
Om man ökar sin företagskredit bara på papper utan att pengar tillförs bolaget så behöver man inte att bokföra en sådan händelse.

- Företaget har köpt en ny fastighet. Vad bokför jag i samband med detta? Kostnaden för lagfart - är det ngt som ska finnas med i bokföringen? Hur vet man vilket värde på fastigheten som ska tas upp i balansräkningen?
Bokför fastigheten till anskaffningsvärdet inklusive lagfartskostnad i balansräkningen.

- Avskrivningar - gäller det några särskilda regler där? Hittills i år har inga avskrivningar gjort alls. Vad kan detta bero på tro?
Skattemässigt finns det speciella begränsningar när det gäller byggnader, en maximal procentuell avskrivning beroende på vilken typ av fastighet det rör sig om. Bokföringsmässigt skall fastigheter skrivas av planenligt över den förväntade nyttjandeperioden enligt
det mönster som bäst beskriver värdeminskningen.